f7c849f2-0101-48db-a188-b74f67246675.jpg

Nerkiz Akçura | Kahve Bahane, Keyifler Şahane | Art212 Sanat Galerisi

82 B izlenme  
6.11.2020
Nerkiz Akçura
“ Kahve Bahane, Keyifler Şahane” 
23 Mayıs – 3 Haziran 2015
ART212 Sanat Galerisi
 
Ressam Nerkiz Akçura “kahve bahane, keyifler şahane”  kişisel sergisi ile 23 Mayıs- 3 Haziran tarihlerinde, ART212 Sanat Galerisi’nde;  
Osmanlı döneminde hanımlar arasında rağbet gören açık hava gezi ve eğlencelerine yönelik sahneleri işlediği resimlerinde,  coşkulu renkleri, dinamik figürleri ile dikkat çekiyor, eğlenceli ve keyifli seyirler sunuyor.  
Nerkiz  Akçura “Kahve bahane, keyifler şahane”  resim sergisinde Osmanlı’da eğlence kültürünü,  dönemin minyatürlerinden yola çıkarak kendi özgün kompozisyon ve üslubuyla tuvaline yansıtır ve günümüz eğlence hayatına göndermeler yapar.  Bugün unuttuğumuz ve şehir yaşamı koşullarında gerçekleştiremediğimiz  kır gezileri, piknik gibi faaliyetler Osmanlı’da saraylı hanımların en gözde sosyal etkinliklerindendi ve toplumun diğer kesimlerindeki kadınlar onlara özenir, beğeniyle izlerlerdi. 
Saray hayatının eğlence kültüründe matrak oyunu,  atlı sporlar, avcılık, cirit, okçuluk gibi eğlenceler erkeklere yönelik etkinliklerdi.  Saraylı sınıfına mensup hanımlar ise yaz aylarında mesire yerlerine yapılan gezilere büyük önem verilerdi ve onların saray dışında gerçekleştirdikleri neredeyse tek sosyal aktiviteydi. Fayton ve sandallarla, Üsküdar, Çamlıca,  Kağıthane, Göksu, Küçüksu gezintileri başta olmak üzere,  bu gezilere has içecekler, yemekler hazırlanıyor, seyirlik oyunlar düzenleniyor, müzik icra ediliyor, şarkılar,  mâniler, şiirler okunuyor, kahve keyfi ayrı bir yer tutuyordu ve bu etkinlikler dönemin minyatür sanatçıları tarafından resmediliyordu. 
Nerkiz Akçura da,  Osmanlı’da eğlence kültürünü,  bu minyatürlerden yola çıkarak kendi özgün kompozisyon ve üslubuyla tuvaline yansıtır ve günümüz eğlence hayatına göndermeler yapar.  Kompozisyonları,  çok renkli ve coşkuludur, figürler eğlence hayatının hareketli akışı içinde bir anı temsil etmektedir:  Eğlencelere giderken saraylı bir hanımın edası, kostümü, özeni, bu gezilerde bir araya gelen hanımların baş başa özel konuları paylaşmaları, sazlı sözlü toplantılarındaki neşeli tavırları, kahve ikramlı baş başa sohbetlerindeki  törensel üslupları ile  o anların duygusunu vermeye çalışmaktadır. 
Sanatçı,  bu tema çerçevesinde figürleri özenle seçmektedir. Kompozisyonlarını oluştururken hanımların saray dışı sosyal aktivitelere ne denli önem verdikleri ve özenle hazırlandıklarını anlatmak ister. Bu etkinlikler bir yanıyla da sarayın dışa açılan penceresiydi. Bu sebeple saray-halk ilişkisi açısından stratejik öneme sahipti.  Akçura, bu eğlenceleri tasvir ederken halktan figürleri de, fonda İstanbul  manzaralı mesire yerlerinde vakit geçirirken, kahve keyfinde, sohbette betimlemektedir. Osmanlı’ya has bir eğlence kültürü vardı ve o dönem eşdeğerde olan diğer medeniyetlerden  farklı olarak toplumun her kesimi için eğlenmek bir ihtiyaç olarak kabul edilmişti. 
Osmanlı eğlence geleneğinde, bu aktivitelerin görünüşte boş vakitleri geçirmek için düzenlendiği düşünülse de,  ekonomik yenilenme ve insanları birleştirici işlevlere sahipti. Sosyal bağları güçlendiren etkinliklerden mesire gezileri ve eğlenceleri, Osmanlı  Saray  kadınlarının yanı sıra halktan kadınların da çok önem verdiği ve en gözde sosyal aktivitelerdendi.  Mesire yerleri, kapalı yaşam alanlarındaki sorumluluklardan uzak nefes aldıkları, eğlendikleri, doğada bahar ve yaz aylarının neşesini keyfini yaşadıkları, kendilerini daha özgür hissettikleri alanlardı. Bu sebeple, Nerkiz Akçura’nın resmettiği kadınlar da bu duyguları yansıtmakta, neşeli, özenli, mutlu ve işveli olarak doğa içinde betimlenmektedir.  Ayrıca sanatçı İstanbul’da o dönemde moda olan mesire yerlerini, sahilleri de resmetmiş, figürlü çalışmalarında ise fon olarak kullanmıştır.  
Müzik:Müzikotek
 
Devamı

Seçtiklerimiz