728x90-CB.jpg

MOMA’da Francis Picabia Sergisi | Yazan Yasemin Vargı

MOMA’da Francis Picabia Sergisi | Yazan Yasemin Vargı
Yasemin Vargı 22.02.2017




Picabia’nın MOMA’da kasım ayında baslayan sergisi “Kafalarımız yuvarlak böylece düşüncelerimiz yön değiştirebilir”, MOMA’da Kasım ayında başlayan sergisi 19 Mart’a kadar devam etmekte.



Effet de soleil sur les bords du Loing, Moret ,1905 Chestnut trees Munot 1906


Sanatçının Amerika’da 1970’den bu yana ilk defa yapılan retrospektif sergisi oldukça beğenildi ve ilgi gördü. Küba’da 1879 yılında doğan Picabia, 1953 yılına kadar eserleriyle, izleyiciye birçok farklı konu ile hayatını ve görüşlerini yansıttı.



Comic Wedlock, 1914



I See You Again in Memory My Dear Udnie, 1914

Özellikle 1960’lı yıllarda birçok kürator, ressam , kritik , kolektor ve galerilerin ilgisini çeken sanatçı, kariyeri boyunca birçok kişiden ilham aldı ve ilham verdi. Marcel Duchamp, Picabia’yı yakından tanıyan biri olarak onun eserlerini “kaleodoskopik sanat serileri ” olarak tanımladı. Çünkü Picabia sanat kariyeri boyunca hep farklı tarzlar ve konular denedi, eserleriyle birçok akımda yer aldı. Kimi zaman başka usta sanatçıların eserlerini örnek aldı, kimi zaman aynısını kendi tarzıyla resmetmeye çalıştı ve hiç bir serisi bir öncekine fazla benzemedi. Güçlü karakteri eserlerinde kendini gösterdi.


Music Is Like Painting,1916, sulu boya, mürekkep, guajdan oluşan bir eser
 

Birçok farklı medya ile çalışan Picabia sadece bir ressam değil aynı zamanda bir illustrator, kostüm yaratıcısı, müzik ve söz yazarıydı. Dekoratif sanata merak duyan, tiyatro ve set dizaynları yapan bir sanatçıydı. Hayatı boyunca birçok galeri, gala ve parti düzenledi, gezdi, seyahat etti ve yaşam tecrübelerini anlatan elementlere, konulara eserlerinde yer verdi. Picabia’nın hızlı arabalar ve kadınlara düşkünlüğü dışında, savaş döneminde yaşadığı zorluğu ve tecrübelerininde eserlerine yansıdığını söyleyebiliriz.





Sanatçının Dada akımı sırasında ürettiği karaklem, suluboya, mürekkep ve yağlıboyalardan oluşan eserleri yanyana uzun bir duvar boyunca sergilendi.



Optophone II, 1922/25 yağlıboya, karakalem, enamel kanvas üzerine

Serginin de adında söylediği gibi. düşüncelerimiz hayatımız boyunca biz farkında olsakta olmasakta yön değiştirmekte ve gelişmekte.



Woman with Matches (Kibritli Kadın) 1924-25

Yapıtlarında iyiyi, kötüyü, ileriye gidişi, kimi zaman geriye dönüşü, saflığı kimi zamanda alışıldığı gösterdi. Başarılı dönem sanatçıların eserlerini kopyalayarak farklı eserler ortaya çıkardı. Eserleri de bugün birçok konuyu, dönemi ve figürü içinde barındırmakta.



Pomenade de Anglais, 1924- 25, yağlıboya, kuş tüyü, makarna, deri



The Lovers After The Rain, 1925, (Yağmur Sonrası Aşıklar)



The Kiss (Öpücük), 1925-1926

Francis Picabia’nın I. Dünya Savaşı sırasında Dada akımı ile başlayan sanat yolculuğu, Empresiyonizm, Abstrakt akım, Kübizm ve Sürrealizm gibi birçok sanat akımını takip ederek devam etti.



Young Girl In Paradise, (Genç Kız Cennette), 1927-28, Kağıt üzerine suluboya ve kara kalem



Atrata, 1919, ahşap üzerine yağlıboya ve kara kalem



The Spanish Revolution, 1937, yağlıboya

II. Dünya Savaşı sonrasi yarattığı transparan tabloları ile eserleri daha da önem kazandı. Farklı figür ve konuları birbiri üzerine, bir altta ki çizimi görünecek şekilde resmeden sanatçı yapıtlarına kolaj ve fotografik bir izlenim vererek bir yeniliğe öncülük etti.



Spring (Bahar), 1937-1943 ahşap üzeri yağlıboya



Egoisme, (Selfishness), 1947-50

Picabia’nın eserlerini incelerken sizde başka sanatçıların izlerini ve başka sanatçılarda da Picabia’nın bıraktığı izleri anımsayacaksınız.



Spring, (Bahar), 1942-43


Yazı ve Fotoğraflar: Yasemin Vargı
 

Yazarın diğer yazıları için tıklayınız