fea9fc85-a4dd-409c-a5d3-ca191ef6a237.jpeg

Kader Attia | Asesinos! Asesinos! | ARTER

5 B izlenme
9.06.2025

Kader Attia

 

Asesinos! Asesinos!

 

24 Nisan - 3 Ağustos 2025

 

ARTER

 

 

Asesinos! Asesinos!, Kader Attia’nın Arter Koleksiyonu’nda yer alan aynı başlıklı yerleştirmesini Arter’in 1. kat galerisinde mekâna özgü bir kurgu içinde ziyaretçiyle buluşturuyor. İkiye bölündükten sonra yeniden bir araya getirilmiş 100 ahşap kapı ve tepelerine iliştirilmiş 37 megafondan oluşan bu büyük ölçekli yerleştirme, farklı toplumsal olguları ve tarihsel olayları birbirine nakşederek, melez bir topluluğun vücut bulmasını sağlıyor. Küratörlüğünü Selen Ansen’in üstlendiği Asesinos! Asesinos!, 24 Nisan’dan itibaren Arter’de ziyaret edilebilir.

 

Arter Koleksiyonu’nda yer alan Asesinos! Asesinos! (2014) adlı yerleştirme, Kader Attia’nın sanatsal pratiğinde merkezi bir rol oynayan “onarım” kavramıyla ilişkilenerek, sanatçının tarihin maddi ve manevi yaralarıyla yüzleşmeye ve belleği diri tutmaya duyduğu uzun soluklu bağlılığı vurguluyor. İsmini 2014 yılında 43 öğrencinin Meksika’nın Guerrero eyaletinde kaçırılmasının ve öldürülmesinin ardından, adalet talep eden protestocuların haykırdığı “Asesinos! Asesinos!” (“Katiller! Katiller!”) sloganından ödünç alan eser, çeşitli öğeleri nakşederek, farklı toplumsal olguları ve tarihsel olayları birbirine eklemleyerek, melez bir topluluğun vücut bulmasını sağlıyor. Bu topluluğun büyük bir kısmı, Detroit kent sakinlerinin 2008’de ABD’de yaşanan emlak krizi sonucunda haciz gelen evlerinin kapılarından oluşuyor. Yerlerinden ve orijinal bağlamlarından koparılıp hem tekil olarak hem de dayanışma içinde birlikte duran buluntu kapılar, kendilerini ansızın evsiz ve borç içinde bulan insanların hayatları, kayıpları ve mücadeleleriyle yüklüler. Bu isimsiz bedenlerin tepelerine iliştirilmiş megafonlar ise haykırış ve talepleri dolaşıma sokma yollarına hem maddi hem de görsel bir referans sağlıyor. Ancak burada, beklenilen gürültünün aksine, rahatsız edici bir sessizlik hâkim.

 

Sömürgeleştirilmiş kültürlerin muktedir olanın araçlarını temellük etme ve dönüştürme biçimlerini uzun yıllardır irdeleyen Attia için “onarım”, resmi tarihin dışarıda bıraktığı ve susturduğu toplumsal deneyimleri sanatın sunduğu simgesel ve maddi araçlarla açığa çıkarabilecek duyumsal bir tarih inşa etmeye yönelik bir çaba. Attia’nın, yeni bir nesne üretiminden ziyade, mevcut bir nesnenin yeni bir bağlama taşınmasını temel alan sanatsal yaklaşımı, kolektif yaraların izlerini kapatmaktansa onları görünür kılarak, sahip çıkılmaları ve unutulmamaları için gerekli koşulları sunuyor. “Tarih onarılabilir mi?” sorusunu gündeme getiren sanatçı, onarımın tamir etme anlamının ötesine geçerek, yaraların varlığını teslim etmek, karşılıklı hissetmek, dönüştürmek, yeni anlam ve formlar üstlenerek unutulmamalarını sağlamakla ilgili olduğunun altını çiziyor. Asesinos! Asesinos!, uğruna mücadele verilen şey ile karşı çıkılan şey arasındaki ayrımı bulanıklaştırarak taraf olmayı güçleştirirken, sergi mekânında dalgalanan sessiz kalabalık yoluyla, iyileşmenin kolektif bir süreç olduğunu vurguluyor.

 

Kader Attia’nın Arter Koleksiyonu’ndaki Asesinos! Asesinos! adlı yerleştirmesini oluşturan toplam 135 kapı ve 47 megafonun bir bölümü, ilk durağı The Art Institute of Chicago (AIC) olan ve 2025–2027 yılları arasında sırasıyla Museu d’Art Contemporani de Barcelona (Barselona), The Barbican Centre (Londra) ve KANAL-Centre Pompidou’da (Brüksel) izleyiciyle buluşacak Project a Black Planet: The Art and Culture of Panafrica [Siyahî Bir Gezegen Projesi: Panafrika Sanatı ve Kültürü] başlıklı gezici sergi için ödünç verilmiştir. 


En Çok İzlenenler