Sercan Apaydın
Derin Boşluk
8 Ekim - 15 Kasım 2015
Versus Art Project
Versus Art Project, kent ve değişim odaklı çalışmalarıyla dikkat çeken genç sanatçı Sercan Apaydın’ın son dönem ürünlerini sergiliyor: Derin Boşluk.
Yapıtların konu ettiği coğrafya, daha başta yaşadığımız dönemin ruhunu; küresel gerçekliği ortaya koyuyor. Sanatçının çocukluğunun geçtiği Ege kasabası, yüksek öğrenim döneminde yaşadığı Akdeniz kenti, kuzey Avrupa – İskandinavlar, adı ve “sistem”i ortadan kalksa da “hayalet”i ortada duran Sovyetler... ve tüm bunları adeta bünyesinde toplayan İstanbul!
Apaydın, bu yer adlarını silip Marakeş, Doha, Toledo, Delhi gibi aklınıza gelen başka kıta ve coğrafyadan yer/kent adlarını yazabileceğimizi işaret ediyor. Kentler, o kentlerde yaşayanlar, yaşananlar, adlar, kimlikler, görünüşte farklı... görüntünün aslı; hal, durum aynı!
Derin Boşluk, yaşadığımız zamanın, dünyanın; küresel gerçekliğin, hem de onun eşliğinde ülke ve özellikle İstanbul’un son on yılına damgasını vuran “dönüşüm”ün ürünü.
Gökdelenleri, gecekondu – atölyeleriyle “Sanayi Mahalle”leri, her şeyi yutma, her şeyi içine alma büyüklük, heyecan, güç iddiasıyla şehre kurulan “arena”lar, mahalle aralarında onlara eşlik eden halı sahalar ya da “contemporary art” arenası... eski sistemin ölüme terk edilen mabedi, sunta perdeli AKM!
Tüm bunları bir kent / zaman gezgini, gözlemci ve yorumcusu olarak önümüze getiriyor Sercan Apaydın. Dönüşümün kent ve mekan ölçeğini aşıp yaşantımızı, kendimizi, çevreyi, dünyayı algılayışımıza uzandığını işaret ediyor Derin Boşluk’la.
Sanatçıyı yakından izleyen ressam İrfan Önürmen, “daha önce hiç dikkatimi çekmemiş resimsel bir imgeyle karşı karşıyaydım Sercan’da. Figürler resminden kovulmuştu” diyor, “Çünkü karşısında oturup gözlemlediği ve boyadığı bir şehir yoktu. Geleneksel anlamda kent peyzajları boyamak istemediği çok açıktı. Resimlerinde öyküler kurmadığını, romantizmle ilgilenmediğini, ekspresyonunu göstermek istemediğini ve özellikle dramatik yapılar kurgulamadığını da görüyorduk. Kentin kendisiyle değil, giderek azmanlaşmasının doğurduğu sonuçlar ve onun ideolojik mekanizmasıyla ilgileniyordu.”
Sorgulayıcı, radikal ve bir o kadar serinkanlı, bilgece bir bakış getiriyor Sercan Apaydın.
Derin Boşluk’ta “insan” öğesi apansız karşısınıza çıkıyor. Sanatçının bir inşaat işçisine, Baret’e devrettiği kamerayla gerçekleştirdiği video, serginin bütünleyicisi. Türkiye’de şimdiye dek gerçekleştirilmiş en özgün çekim. Hayatın ironisini; yükseklikteki devinimi, trajiğin gündelik, sıradan “eğlence”ye dönüşümünü izliyoruz Baret’te.
Müzik:Müzikotek