32 Sanat Eseri Çantanın Hikayesini Tasarımcılarından Dinlemeye Hazır Mısınız? | Yazan Fulden Karayel Okumuş

Fulden Karayel Okumuş

bir yıl önce

SANAT SANAT İÇİN Mİ YOKSA ÇANTALAR İÇİN Mİ?

21. Yüzyılda ünlü sanat yapıtlarını sadece tuvallerde değil kıyafetlerde, şapkalarda, çantalarda günlük yaşamda yanımızdan ayıramadığımız birçok şeyde görüyoruz.  Sanattan ilham alan tasarımcıların sayısı her geçen gün artıyor öyle ki son yıllarda dünyaca ünlü markaların gerçek sanatçılara tasarlattıkları sanat eseri koleksiyonları da her geçen gün artıyor. Amerikalı Sanatçı Şara Hughes’in Rüya gibi bir bahçeye bakan pencerelerinden, Çinli Sanatçı Wang Yuyang’ın Ay dokularına, Amerikalı Sanatçı Ghada Ameri’nin Kadın gücüne vurgu yapan  sloganlarından, Kanadalı sanatçı Sara Cwynar’ın müze arşivlerinden ilham aldığı fotoğraflarını yansıttığı tasarımlara, Dorothy Lannone’un tasarladığı Liberty’nin sembolikleşen yıldızlarından, Zhenya Machneva’nın eski bir radyoya benzetilen tasarımına kadar yaratıcılıkta sınır tanımayan eserler artık sanatın koleksiyonlara başarılı bir şekilde ilham olduğunu gösteriyor. Son günlerde bunun en başarılı örneğini Sanat ve Zanaat’in bugüne taşınmasını en iyi şekilde yansıtan Dior Lady Art projesinde deneyimliyoruz.

 

Her daim yeniden keşfedilen ve zamansız bir ikon olan Lady Dior, Dünyanın farklı ülkelerinden 11 sanatçı ile iş birliği yaparak yaratıcı vizyonlarla yeniden yorumlanıyor. Her tasarımın birbirinden heyecanlı hikayeleri var ve bu projede sadece üç erkek tasarımcı yer alıyor.

Dior Lady Art Projesinin Yedinci edisyonunda yer alan sanatçılar, bu kültürel Yolculuğu Mısır’dan Abd’ye, Katar’dan Çin’e kadar taşıyor. İkonik Çantayı Kendi Sanat Dillerinde yeniden yorumlama ve dönüştürme görevini üstlenen sanatçılar arasında Ghada Amer, Brian Calvin, Sara Cwynar, Alex Gardner, Shara Hughes, Dorothy Iannone, Minjung Kim, Zhenya Machneva, Bouthayna Al Muftah, Françoise Pétrovitch ve Wang Yuyang yer alıyor. Aslında tasarlanan her Lady Dior, bir çantanın yanısıra bir sanat eseri olarak yorumlanıyor. Tüm bu tasarlanan çantalardan dünyada sadece 32 tane var ve her biri farklı ülkelerde satılıyor. Bu ülkelerden biri de Türkiye! 

Projeyi anlatan Küratör Marcus Graf: Artık hayatımıza yeni bir terim girdi. Sanat ve pazarlamanın bir araya geldiği Dior Lady Art gibi projeler’e Artketing deniliyor, dedi.

Küratör Marcus Graf

PEKİ ARTKETING NEDİR?

Artketing, marka ve sanatın bir oksimoron olmadığının hayat bulmuş halidir. Örneğin; Andy Warhol için, İş dünyasında iyi olmak en büyüleyici sanat türüdür. Para kazanmak sanattır, çalışmak sanattır ve en iyi iş en iyi sanattır. Şeklinde Amerikan pragmatizmiyle özetlemesi hepimize ilham olur cinsten değil de nedir?

 

 

Dior ile Dünya kültürlerini buluşturan bu yeni ve ilham verici proje, inovasyon ve sınırsız yaratıcılık ruhuyla uygulanan Zanaatkarlık tekniklerini gözler önüne seriyor. Hayal dünyasının kapılarını açan bireysel yaklaşıma ve zanaatkarlığa saygı duruşu niteliğinde her detay, on bir sanatçı tarafından titizlikle ele alınıyor. Her bir özel tasarımın yansıttığı sanatsal anlatım, Pek çok şiirsel sürprizle birlikte çantaların iç kısmına kadar devam ediyor. Son olarak bu kültürel buluşma, neşe ve özgürlüğün kutlamasına dönüşüyor. 

İşte Lady Dior Art Projesinde yer alan sanatçılar ve eserlerinin hikayeleri;

SHARA HUGHES

1.SHARA HUGHES

Brooklyn’de yaşayan sanatçı Shara Hughes’in Lady Dior’u canlı, hayali ve psikolojik manzaralarıyla dikkat çekiyor. "Bir ressam olarak, birinden dünyanıza girmesini istiyorsunuz" diyor Hughes. Sanatseverleri kendi hayal gücünü keşfetmeye teşvik ederken, Zeitgeist çalışmaları umutlu ve heyecan verici ama aynı zamanda bir tedirginlik duygusuyla dolu bir geleceği aktarıyor.

Sanatçının Geleceğe Prelude adlı çalışmasından yola çıkan kırmızı Lady Dior çantası, geleceğin bilinmeyene aktığını araştırıyor. Kadifeden üretilen çanta tasarımının Hughes’in rengarenk, parlak çiçeklerle süslenmiş yemyeşil dünyasını yansıtıyor. Sanatçı, "Belki bunu kırmızı halıda giyersin," diyor. "Size... bu öteki dünyaya açılan bir kapı. Şu anda bulunduğunuz yerden daha iyi olan başka bir dünyaya açılan bir yer gibi, parlak kırmızı bir tür perde var, izleyici içeriye bakarken ayakta duruyor." Diyor.

 

Parlak boncuklarla işlenmiş sanki 3 boyutlu gül fidanlarıyla kaplı bu çok renkli çantanın adı da Midnight Hike. Ortada bulunan arka planda yükselen ya da batan bir ay eşliğinde deniz kenarındaki çalılıklar ve kayalıklarla dolu bir manzaraya açılan lumboz’dan bakıyormuşsunuz gibi hissedebilirsiniz. Hughes, Midnight Hike ile ilgili ‘’Sanki gece yarısı yürüyüş yapıyormuşsunuz gibi, çok yeşil ve kasvetli’’ diyor.

Shara Hughes eserleriyle ilgili şunları dile getiriyor;

Projeye başladığımda, ışığın farklı yöntemlerle emilmesini istiyordum, bazı kısımları parlak, bazı kısımları mat ve bazı kısımları da çok emici. Kırmızı çanta da, perde benzeri kenarlar var ve bu, çantaya bakan kişi olarak size, bir şeyin dışında olduğunuzu anlatıyor. Dışarıdan farklı bir dünyaya bakıyorsunuz. Sanki arada uzaklaşmak için gerçeklikten kaçmak gibi. Sarı ve yeşil çanta için kumaşlar sanki bir gül bahçesinde olduğunuzu somut bir biçimde hissettiriyor. Ortadaki portal kısmı ise düz bir zemin. Güllerin üzerinde, çoğunlukla güllerle aynı renkte, incelikle işlenmiş boncuklar var. Hafif ışıltılı ancak sim gibi çok parlak değil. Portallar fikrini seviyorum çünkü çanta, içerisine bir şeyler koyduğunuz bir üründür. Bu durum portallar gibi sanki içine bir şey koyup bunu aynı anda hem içinden hem dışından görebilmek gibi.

 

WANG YUYANG

2.WANG YUYANG

Dior Lady Art projesinde yer alan üç değerli erkek sanatçılardan biri Wang Yuyang. Sanatçının çalışmaları bize yapay gerçeklik, tarihsel algı ve dünya ile mekan arasındaki karşıtlığı sorgulatıyor. Tasarladığı çantalar arasında orta, küçük ve mini formatlarda, bir dizi geleneksel teknik, nakış ve kakma dahil olmak üzere dokusal efektler göreceksiniz. Dokusal efektler bize ay yüzeyinin yeniden canlandırılmasını yansıtırken, tasarımlar arasında psychedelic tonlar dikkatimizi çekiyor. 

 

Wang Yuyang’ın beş kreasyonu arasında yapay ay enstalasyonunun görünümünü yeniden yarattığı beyaz ay motifli siyah bir Lady Dior yer alıyor ve burada Dior petites mains tarafından yapılan boncuk ve payet işlemeleri kullanarak ayın soğuk beyaz ışığını yeniden yorumluyor. 

Pembe çantanın tasarımına baktığınızda bir 3D baskı tekniği kullanılarak, derinin pürüzlülüğü üzerinde oynayan ve ay kraterlerini anımsatan renkli bir yüzeye sahip olduğunu göreceksiniz. İkincisi için Wang, renkleri siyah beyaz olarak işleyen dijital gözlükler taktı ve sanatçının kendisinin ancak onları çıkardığında keşfedebileceği rastgele bir renk paleti yarattı. 

Wang Yuyang eserleriyle ilgili şunları dile getiriyor;

Bu sefer üç beden seçtik. Orta, küçük ve mini. Toplamda beş çanta oluşturduk ve bir dizi geleneksel teknik kullandık, nakış ve kakma gibi.

Yapay Ay serisinden görselli siyah çanta, inciler ve küçük payetler gibi bir dizi küçük süslemeyle işlenmiştir. Sonra pembe çantanın önünde ve arkasında pürüzlülüğü ve derinin pürüzlülüğünü denedim. 3D baskı teknolojisini kullanarak, çantanın arkasını eserlerimin birisi ile kapattım. Resmimin bir sunumuyla, yeniden yaratan dokunsal efektlerle ay yüzeyinin dokusu. Ön ve arka arasında bir dualite (ikililik) var. Bu seri için aslında dijital gözlük taktım. Gördüğümüz renkleri siyah beyaz olarak veren. Palette hangi renklerin yer aldığı hakkında hiçbir fikrim yoktu. Gözlüğü çıkardığımda bu renkli görüntüler değildi öznel tasarımımın bir ürünü. Bunun yerine rastgeleliğin bir sonucu ve organik renk kombinasyonlarıydı.

 

GHADA AMER

3.GHADA AMER

Ghada Amer’in tasarımları, Kadınların sanat tarihinden dışlanmasına duyduğu öfkeden yararlanarak kendi dilini geliştirdi. Kadın bedenlerini ve kadın haklarını yücelten feminist sanatçı, Lady Dior tasarımlarını protesto parçaları olarak tanımlıyor. Dünyanın dört bir yanındaki farklı konumlar ve farklı yorumlarla oluşturulan Kadın Nitelikleri adlı bir bahçe enstalasyonundan ilham alan Amer, "Bu benim için sadece güzel bir çanta yapmaktan daha ilginçti" diyor. 

STRONG-LOVING-CARING

Sanatçı, proje için yerel halkla yaptığı anketler sırasında topladığı kadınları tarif etmek için kullandığı farklı nitelikleri dile getirmek için çiçekler ve bitkiler kullandı ve heykel bahçeleri oluşturdu. Lady Dior çantalarına güçlü, dayanıklı ve kararlı olmak üzere bu kelimelerden bir seçki işlendi. Önemli bir ayrıntı olan bu arzu nesnelerinin iç kısmı, fuşya pembesinden çarpıcı turuncuya kadar koyu tonlarda giydirilirken, her modelin arkasındaki "DIOR" tılsımları, sanatçının adının harflerini ödünç alarak "GHADA" oluyor.

 “Kadınların tüm bu nitelikleri hissetmesini istiyorum. Benim için yetkilendirilmek önemli," diyor Amer. “Bir kadın için çanta çok önemli bir objedir. Dışarıdayken her zaman yanındadır. Ve dışarıdayken, en savunmasız olan sensin. Bu nedenle, bu nitelikleri her zaman hatırlamak önemlidir.”Çantaların kulpları ise sanatçının sol eliyle yaptığı heykelleri içeren Düşünce Serisine dayanıyor. Çanta derisinde her seferinde güçlü, sevgi dolu, dayanıklı ve kararlı kelimelerinin algılanmasına, çağrışım yapmasına izin veren nakış, değerli taşlar,payetler ve el dokuması goblenlerle süslendiğini göreceksiniz. 

RENKLİ VE SOYUTLAR, BENİM DÜŞÜNCELERİME BENZİYORLAR

Ghada Amer eserleriyle ilgili şunları dile getiriyor;

Bir deri ve biri goblenli el dokuması. Benim işlerim hep kadın vücutları ve kadın hakları ile ilgili olur. Nakış ve iğne kullanmaya karar verdim. Dior tılsımlarını seviyorum. Tılsımların üzerinde bile ismim var. İşlemeler, inciler ve bunun gibi şeylerle, çantanın bir mücevher oluşunu vurgulamak istedim. Ben bir feministim. Kelimeleri kullanarak çalışıyorum. Demeç şu: Güçlü olmalıyız, kararlı olmalıyız. Tüm sanat tarihinde sadece erkek ressamlara hayran olabilirdiniz. Sonra ikincisi, öyle bir şey istedim ki bir çantanın tersi gibi görünüyordu. Tablolarımdaki gibi, iplikleri görebilirsiniz ve onlara dokunabilirsiniz. Bu şekilde çalıştık. Ve tutma yerlerinin heykel gibi görünmelerini istedim. Heykel ve resim arasında zaten pek bir fark olduğuna inanmıyorum.

 

SARA CWYNAR

4.SARA CWYNAR

Sara Cwynar'ın çalışmaları, popüler görüntülerin görsel politikasına, bunların bilincimize nasıl sızdığına, görüntülerin ve nesnelerin zaman içinde değerlerinin nasıl değiştiğine dikkat çekiyor.Temalar feminizmden tüketim kültürüne kadar uzanıyor. Sanatçı,Fotoğraftan kolaja, performanstan kitap yaratmaya kadar sayısız ifade biçimini kullanarak, gerçek dünyanın üzerinde süzülen bu idealize edilmiş görüntü dünyasına ışık tutuyor. 

Cwynar, Geçen zamanın hissini yakalamak dileğiyle, Lady Dior'a ilişkin iki yeni yorumunu, dönemlerinin suç ortağı olarak tasarladı. House of Dior ikon kannajı böylece internetten toplanan fotoğraflardan oluşan bir sergi için değerli bir zemin haline geliyor. Baskılardan gerçekçi işlemelere kadar çeşitli efektlerden yararlanan bu simgesel görüntüler, 19. yüzyıldan 21. yüzyıla kadar uzanan dönemleri kapsıyor. 

Sanatçının kapitone deriden büyük kırmızı Lady Dior'u, müze arşivlerinden ve sanat tarihi kitaplarından alınan resim yamalarıyla kaplı, aralarına kuşlardan dudaklara kadar her şeyi tasvir eden stok fotoğraflar serpiştirilmiş. İkincisi Dior ekibi tarafından bir 3D baskıda yeniden ziyaret edildi. Sanatçı, “Birinin kollarında taşıdığı bir tür ansiklopedik nesne, mini bir tarih yapmak istedim” diyor. 

Hardal sarısı rengi Lady Dior’a baktığınızda kırmızıdan daha küçük bir boy çanta ile karşılaşıyorsunuz ve parlak sarı bir taban üzerinde şeffaf pvc ile kapsüllenmiş bir detay görüyorsunuz. Fotoğraf yamaları ikonik kanaj desenini oluşturan ikinci bir şeffaf deri içinde kapsüllenmiş. Çantanın içinde sizi bir sürpriz bekliyor. İç astar, "Çantaya giriyorsunuz ve sonra başka bir dünyaya gidiyorsunuz" fikriyle mavi gökyüzü ve bulutlar resmiyle kaplı. 

Sara Cwynar eserleriyle ilgili şunları dile getiriyor;

Lady Dior çantası bir nevi semboldür ve simgedir. Ve bu yüzden onu sembol veya simge olan diğer görüntülerden yapmak istedim. Büyük kırmızı çantanın bir tür klasik kapitone dokusu var ve daha çok bir çeşit yama gibi hissettiriyor. Müze arşivlerinden, tarih kitaplarından görüntüler aldım. Küçük hardal sarısı çanta, kullanmayı çok sevdiğim bir renk.Bu pvc kaplıdır ve pvc bir çeşit baloncuk formu oluşturuyor. Tekrar tekrar ortaya çıkan bir sürü yılan resmim var. Ve sonra içinde bir bulut resmi var. Çantaya giriyorsunuz ve başka bir dünyaya gidiyorsunuz. Birinin kolunda taşıdığı sanki minik bir hikayeymiş gibi bir çeşit ansiklopedik obje yapmak istedim.

BOUTHAYNA AL MUFTAH 

5.BOUTHAYNA AL MUFTAH

Bouthayna Al Muftah'ın medya kullanımları arasında resim, baskı ve kavramsal enstalasyonların yanı sıra performatif çalışmalarda yer alıyor. Pratiği ise ülkesinin kültürel mirasını geçmiş ve geleneklerden oluşan öğeleri arşivleyerek sahneye koyuyor ve böylece çok yönlü bir belleğin kaybolmasını engelliyor. Sanatçı, Ülkesinin insanlarının hikayelerini soyut kavramlara aktararak, geçmişten anları çağdaş bir bağlamda yeniden canlandırıyor.

 

Lady Dior'u yeniden icat etmesi için Bouthayna Al Muftah, ipek şifonun narin şekilleri üzerinde ülkesi ve Arap yazarlarıyla ilgili şiirsel bir manzarayı temsil etmek için tipografi sanatına ve kavramsal sanatçı kitaplarının yaratılmasına başvuruyor.

Sanatçı, “Çalışmamda her zaman anılarımızı nasıl yanımızda taşıdığımızdan, nasıl anılarımız haline geldiğimizden, onları nasıl giydiğimizden ve bu hikayeleri taşıyan kalıntıların ailelerde nasıl aktarılabileceğinden bahsediyorum” diyor. "Burada çanta aynı zamanda nesilden nesil’e aktarılan, anıları tutan ve onları taşıyan bir nesne."

El işlemeli bu özel olarak tasarlanmış kumaş parçaları, bir el yazmasının üzerine kazınmış tarih ve anı sayfalarını çağrıştırıyor. Dil temelli olmasa da Bouthayna Al Muftah'ın tasarımı, sanat ve modanın mahrem ve evrensel karakterinin altını çizen asılı iplerle birbirine bağlanan nostalji ve kimliği simgeleyen anlatıları bir araya getiriyor.

Buthayna Al Muftah eserleriyle ilgili şunları dile getiriyor;

İşimin temeli, Arşivlenmiş geçmişin geleceğe taşındığı kavramsal bir fikirden yola çıkıyor. Bunu da aktif olarak toprağımızın geçmişini ve insanların hikayesini kabul ederek ve takdir ederek yapıyorum. Çantanın tasarımında şifon’un hakim olduğu bir malzeme kullanmaya karar verdim. Şifon katmanlama aracılığıyla şeffaflığı göstermeye hizmet ediyor. Derinlik unsurunu vurgulayan narin iplikler, bizi kolektif olarak birbirimize bağlayan hikayeler ve kültürler arası diyalog kuran hikayeleri bir araya getiriyor. Çantanın üzerindeki şekil önceki çalışmalarımdan ilham aldı ve bu bir tür kavramsal kitap fikrini çantaya taşıma yöntemimdir.

 

DOROTHY IANNONE

6.DOROTHY IANNONE

Amerikalı sanatçı Dorothy Iannone’nin Lady Dior’unda kadını birden çok güce sahip bir tanrıça ve özgür bir tanrı olarak tasvir ettiğini göreceksiniz. Birçok seyahatinden ve çeşitli farklı kültürlerden ilham alan Dorothy Iannone, Doğu dinlerinden resimsel evrenlerini ödünç alıyor ve eserlerinde düzenli olarak Budizm ve Hint Tantrizmine atıfta bulunuyor.

Dior için, çok sayıda teknik sayesinde hepsi farklı giyinmiş bir üçlü küçük heykelcik olarak sunulan Özgürlük Anıtı'na ilişkin kişisel vizyonunu sunuyor ve Amerikan kimliklerinin çeşitliliğini çağrıştırıyor. 

Orta boy Lady Dior'da, bu orijinal motif, House'un sembolik imzalarının yanı sıra Dior takılarının "O" harfinde sembolize edilen Amerikan bayrağının bir yankısı olan yıldızlar ve şeritlerden oluşan bir patchwork ile ifade ediliyor. Aynı tasarım, payetler, boncuklar ve işlemelerle süslenmiş, bu favori aksesuarı değerli bir mücevhere dönüştüren, patentli siyah mini bir versiyonda sergileniyor. 

Dorothy Iannone eserleriyle ilgili şunları dile getiriyor;

İki tasarım yaptım. Büyük olan Lady Dior çantası, denim efektli bir kumaştan üretilmiştir. Özgürlük anıtının tacından ilham alınan payetler ve sarı yıldızlarla işlenmiştir. Emaye Dior’un O’su, tılsım şeritler ve yıldızlarla süslenmiştir. Minik Lady Dior çantası parlak siyah buruşuk dana derisinden yapılmıştır. Özgürlük heykellerinin kendileri boncuklarla işlenmiştir. Özgürlüğün Duruşu, 1967’de üzerinde çalışmaya başladığım bir imge. İşin konusu, yani Özgürlüğun Duruşu’nu belirledikten sonra, her bir adım, bir sonrakinin ne olacağını öneriyor. Bir bakıma eser kendi kendini yaratıyor.

 

ZHENYA MACHNEVA

7.ZHENYA MACHNEVA

Zhenya Machneva'nın dünyasında modası geçmiş makineler, endüstriyel çorak arazier ve antropomorfik formlar göreceksiniz. Brutalizm, Modernizm ve Konstrüktivizm'den ilham alan geometrik formlar üzerinde oynayan Machneva, metal yapılar üzerine konumlanmış heykel olarak tasarladığı üç mimari yapıyı Lady Dior çantalarında vurguluyor.

 

Sanatçı, “Bu çantalar, mimariden kadınların yaşamlarına kadar tüm ilham alanlarımı kendi içlerinde topluyor” diyor. Machneva, çantalarda kadınların toplumdaki yeri, güçleri ve onlara yüklenen taleplerin ağırlığını yansıtmak istedi. Heykel görünümünü alan Lady Dior'un üç varyasyonu, geometrik çizgilerini yücelten ve gerçek bir işlevsellikten yoksun ek bir yük fikrini yansıtan mimari formlarla vurgulanıyor.

Modellerden biri, büyük reçine iğnelerinden oluşan muhteşem, çıkarılabilir bir kaide üzerinde sergileniyor. İkonik çantaların tüm içleri ve dışları, tasarımcının zaman gerektiren el işi tekniklerine olan tutkusunu ve jestin güzelliğini yansıtan yenilikçi bir ustalıkla yapılan nakışlarla zenginleştirildi.

Zhenya Machneva eserleriyle ilgili şunları dile getiriyor;

Kadınlar için güzel birşey yapmak benim için bir meydan okumaydı. Kız ya da kadın olmanın ne anlama geldiği ile ilgili çok fazla sorum vardı. Çantayı bir heykel ya da bir sanat objesi olarak düşünüyordum. Mimari formlar, geometriyi, üçgenleri ve silindirleri kullanmaya çalıştım. Çantalar için ilham kaynağım da metal yapıyı görebilirsiniz. Onu açtığınızda karşınıza çok beğendiğim bir duvar halısı çıkıyor. İki yönü, mimariyi ve kadınların yaşam tarzını bir araya getiriyorum. Güzel ve nazik aynı zamanda acımasız da bir şey, çünkü ev ve kadınların yaşamları arasındaki bu bağlantı, tarihsel olarak hep birliktedir.

FRANCOISE PETROVITCH

8.FRANCOISE PETROVITCH

Françoise Pétrovitch'in eseri Protean, her şeyden önce hissedilir ve ergenliğin belirsiz özgürlüğünü gün ışığına çıkarır. Çocukluk ve yetişkinlik arasında asılı duran tüm olasılıkların alanı olan ara dönem, Fransız sanatçıyı büyülüyor. Onun tekil vizyonu, dünyadaki var olma şeklimizi sorguluyor. 

Bu proje için sanatçı, Lady Dior'a bir heykel olarak yaklaştı, çantanın imzası olan kanaj motifini mürekkeple yeniden yorumladı ve özgürlüğün ve kırılganlığın simgesi olan kuşu, deri üzerine serigrafi tekniği kullanılarak uygulanmış eğlenceli bir dekoratif vurgu olarak kullandı. Tasarım, İçten dışa, güçten kırılganlığa, kaygıdan hafifliğe gidip gelen emin, büyüleyici vuruşları varoluşun ikiliklerinin izini sürüyor.

Çalışmalarında yinelenen bir motif olan kuş, sanatçının Lady Dior'u üç kez yeniden yorumlamasında yer alıyor. 

Françoise Petrovitch eserleriyle ilgili şunları dile getiriyor;

Yapıtlarımda sıklıkla yer alan bir motifi, kuşu kullanmak istedim. Çantadan çıkar gibi görünen, kırılgan bir figürü takma fikri hoşuma gitti.

Aslına bakarsanız resimleri ben yaptım ve serigrafi tekniğiyle deri üzerinde çoğalttık. Beyaz olan çantaya bir resim kağıdı gibi yaklaşmak istedim. Başlangıç noktası Dior’un Kannaj motifiydi. Tek bir hareketle yapıldı, yeniden boyanmadı ve bir daha yapılmadı. Çizim fikrine bağlı kalmak isteseydik, bu, kağıda özgü bir hafiflik hissi olmalıydı. Siyah çanta için klasik hissiyatı korurken, ince bir dokunuşla rock hissi de vermek istedim. Bunun, kolaj gibi olmasındansa Kannaj motifinin bir parçası olmasını ve aynı deriden yapılmasını istedim. Mavi çantanın tamamını boyarken ve aynı zamanda tılsımı büyüterek biraz orantısız bir şey yaratırken çok eğlendim. Bu renk yoğunluğu olduğu için çok kompakt olmasını istedim. Ayna efektini yaratmak için çantanın içinde çok metalik birşey istedim.

 

BRIAN CALVIN

9.BRIAN CALVIN

Bu çok değerli proje de daha önce bahsettiğim gibi üç erkek sanatçıdan ikincisi Brian Calvin. Büyük ölçekli kadın resimleriyle tanınan çağdaş sanatçı Brian Calvin’in büyüleyici eserlerinde dudaklar ve gözler gibi yinelenen kompozisyon öğeleri, tarih öncesi veya Mısır sanatını çağrıştıran portallar dikkat çekiyor. 

Sanatçının büyük Lady Dior çantasına ilham kaynağı olan Cue Backstage, zengin ve dokunsal bir etki yaratmak için karmaşık boncuk ve işlemelerle tasarlandı. Bir tarafta saç perdeleri basitleştirilmiş ve soyutlanmış bir gözü ortaya çıkarırken, diğer tarafta da üç kadın figürünün yer aldığını göreceksiniz. İkisi profilde ve biri yalnızca büyük bir gözün göründüğü yerde yer alıyor. 

Calvin, "Resimler genellikle size bakıyor," diye açıklıyor. "Geri dönüp size bakıyorlar ve çantalar da bunu yapıyor. Nereye gidersen git, bir düzeyde, bu gözler seni takip edecek." Diyor.

Brian Calvin eserleriyle ilgili şunları dile getiriyor;

Kendimi herzaman daha soyut bir ressam olarak görmüşümdür. Göz, ağız ve burun gibi bir detayla başlamak istiyorum. İşin oradan bir nevi yayılmasına izin verdim. İki tasarım yaptım. Büyükçe olanda üç figür var ve her şey arka plan olmadan ilerliyor. Ve saçın bir nevi perde olmasını seviyorum. Diğer tarafı da tek gözlü bir perdedir. Bu sahne arkası adlı bir tabloya dayanıyordu. Daha küçük olanda, bazı yönlerden daha çok manzara olması için kafayı kullandım. Figür, ona bir tür hayalperest kalitesi vermek için tüm çantayı sarıyor. Yaptığım her varyasyon ya boncuk işine ya da nakışa dönüşüyor. Bana göre bu çılgınca çünkü kendi imajımı tanıyorum fakat bu benim yeteneklerimin dışında...

MINJUNG KIM

10.MİNJUNG KİM

Minjung Kim'in pratiği, huzurun içinde güzellik arayışıdır. Paylaşmak, iletmek, keşfetmek, tefekkür etmek sanatçının değer verdiği şeylerden biri. Koreli sanatçının çalışmaları, sürekli bir huzur arayışı içinde kendini ve dünyayı keşfetmeye bir davettir. Sanatının deneyimlenmesinden, malzemelerin, şeffaflığın ve renk tonlamalarının etkileriyle beslenen kolektif bir meditatif eylem doğar. Tekrarlayan minimal estetiği, soyut kompozisyonlara hayat veren kolajların üst üste binmesiyle resmedildi. Çalışmalarında narinliğe övgüler yağdıran şiirsel bir ahenk göreceksiniz.

Minjung Kim, ikonik Lady Dior'u dört rüya gibi yolculukla yeniden yorumladı. Bir çantada, renkli vizon blokları, sanatçının Milano'daki kütüphanesinden ilham alan Story çalışmasını yeniden yaratıyor ve yine daha küçük işlemeli kristal bir versiyonda yeniden yorumlanıyor. Narin ipek organze kıvrımlarla süslenmiş beyaz bir çanta, bir binadan kağıt şemsiye denizine bakma fikrini yakalayan sokağı hatırlatıyor. Kızıl Dağlar ise sanatçının Hanji kağıdına yaptığı mürekkep ve suluboya çalışmasına dayanıyor. Parça, gelgitlerden ve suyun sesinden ilham aldı, ancak ters çevrildiğinde bir sıradağları çağrıştırıyor. 

Sanatçı, "Güzel olan şey, sanat aracılığıyla, açıklamadan ruhsal olarak birbirimize bağlı olmamızdır" diyor. “Mutlaka birisi çantayı alacak ve endüstriyel olarak üretilmiş bir çantadan farklı bir şey hissedecektir. Umarım ruhumu ve doğa sevgimi hissedebilirler.” 

Minjung Kim eserleriyle ilgili şunları dile getiriyor;

Hayatım boyunca sadece kağıt kullandım. Bu malzemeyle herzaman rahat hissettim. Çantalara kendi sanatsal çalışmalarımı uyguladım. Bu ikisi benim hikaye serimden geliyor. Milano’daki kendi kütüphanemden ilham aldım. Düşündüm ki, tüm bu kitaplar ve sanki herkes birşeyler söylemek istiyor. Ve birdenbire çok gürültülü geliyor. Bu çinli bir adam ve genç bir kadın hakkında ki hayali bir hikaye’den geliyor. Bu bir aşk hikayesi. Ve onlar gizlice buluşuyor. O binanın üçüncü katında olduğumu hayal ettim. Dışarı baktım ve orada bir sürü şemsiyeli kadın var. Bu sadece hayal ettiğim bir şey. Kırmızı için düşündüğüm gelgit’in resmini çizebilir miyim? İlk çizgiyi çizmeye başladım ve sonra diğer dalganın gelmesini bekledim. Onun etrafında döndüm ve dağ oldu. 

BİR ŞEYİ DENEDİĞİNİZ ZAMAN O BAŞKA BİR FİKİR GETİRİR.

MINJUNG KIM

ALEX GARDNER

11. ALEX GARDNER

Alex Gardner proje de yer alan sonuncu erkek sanatçılardan.

Figüratif resimlerinde çift cinsiyetli ve özelliksiz siyah konuları tasvir eden sanatçı, "Kimliği olmayan bir kişinin bu genel avatar’ını gerçekten yapmak istedim" diyor. Burada Gardner, başka bir figürün belirsiz bir yerine bastıran bir eli tasvir eden '’Malleability'’ adlı çalışmasını yeniden yorumlamayı seçmiş. Çantanın astarı parlak bir kadmiyum kırmızısı tonundayken, dış kısmı ise sedefli holografik kalıplı bir deriye sahip. Gövde kısımlarına baktığınızda kontrast oluşturan mat siyah kadifeden olduğunu görüyorsunuz.

Alex Gardner eserleriyle ilgili şunları dile getiriyor;

Aslında bu çok havalı sanat nesnesini yapma zorluğuyla yüzleşmek ve aynı zamanda pek çok işlevi sürdürmek için mükemmel bir zamanlamaydı çünkü gün sonunda insanların onu bir sanat eseri olarak kullanabilmelerini istiyorum.

 Yazı: Fulden Karayel Okumuş

Yazı ve Fotoğraflar: Fulden Karayel Okumuş

Paylaş:


Yorum yapmak için tıklayın

Diğer Yazıları

bir ay önce

Bir Şehirde Sanatın Evrenselliği Yankılanıyorsa, O Gün 19. Contemporary Istanbul Günüdür!

2 ay önce

Caeli’de Alice’inizi Keşfetmenin Tam Zamanı Mı Dersiniz?

3 ay önce

Hayatınızdaki İzleri Bu Sergide Keşfetmeye Var Mısınız? | Yazan Fulden Karayel Okumuş

4 ay önce

Tesadüfün Sanata Dönüştüğü Yer: Olafur Eliasson’un İstanbul Boğazı’ndaki Sergisi | Yazan Fulden Karayel Okumuş

5 ay önce

Mücevher Tasarımcısı Ali Rıza Akdolu'nun Aliens Heykellerinin Sırrı 1 Milyon Yılda Mı Gizli? | Yazan Fulden Karayel Okumuş

En Çok Okunanlar