Camhane de Koruyucu Melekler Yazan:Leyla Alaton
Yasemin Aslan Bakiri ‘Koruyucu Melek’ serisinde cam ve metalin uyumunu başarılı bir şekilde tasarlanmış olan sanatçının kullandığı gümüş, paslanmaz çelik, pirinç ve bakır dokusunun zenginliğini, camın duru ve derin özelliğiyle, eserlerinde gözalıcı bir ahenk oluşturuyor.
Sanatçının tüm işlerinde kullandığı metal aksamlardaki ‘zırh’ görünümü, kendi ifadesince, kötülüğe ve tehlikeye karşı ‘koruyucu’ işlevi gören bir nevi tılsımlı gömlek. Heykelinin gövdesini oluşturan ara boşluklu metal ve heykelin tül görünümlü ancak çelik alaşımlı ağır kıyafet, kandırıcı bir saydamlık yaratmakta ve kullanılan malzemenin esas ağırlığı ile melek konseptinin kavramsal uçuculuğu arasında bir zıtlık yaratıyor.
Bakiri eserlerini, doğanın heyecan verici yaratımlarından ilham alarak güçlü fakat, basit bir tasarım dili ile şekillendiriyor. Bakiri eserlerini sıcak cam katmanları kullanarak oluşturup, tamamen el ile işliyor. Camı soğuyup katılaşmasına izin vermeden, içinden gelen anlık tepkilerine göre şekillendiriyor.
Metalin soğuk, sert dokusu ile camın iletken ve hassas unsurlarını bir araya getirerek İstanbul’un tarihi dokusunu oluşturan Bizans ve Osmanlı kültürlerini harmanlıyor.
Cam kalkanlarında kullandığı ‘pate de vere’ tekniği ile antika kalkanların eski paslı görüntüsüne ulaşan sanatçının birbirinden farklı doku ve renklerle çalıştığı bu ‘koruyucu’ savaş aksamı, asırlar boyu toprak altında kalmış tarihi metal eserlerin özelliklerini çağrıştırıyor.
Neon işleri ise; sanatçı tarafından Koruyucu Melek kavramını güçlendiren sloganlarla iki dilde hazırlanmış. ‘Beni koru’, ‘beni gör’ ve ‘beni duy’ yazılı işler içimizdeki ‘ben’i dillendiriyor.
Eserleri kusursuzluğu hedefleyen Yasemin Aslan Bakiri’nin, 1986’dan günümüze çalışmaları dünyanın birçok yerindeki sergi ve müzelerde sergilenmiş ve koleksiyonlara girmiş.
Sanatçının cam kaftan serisinden iki örnek, Christie’s Dubai müzayedelerinde 2010 ve 2011 yıllarında satılmıştır. Bakiri, İstanbul Balat’ ta bulunan, ‘Camhane’ simli, cam sanat merkezinde çalışmalarına devam ediyor.
Yazı: Leyla Alaton
Yazı ve Fotoğraflar: Leyla Alaton
Yorum yapmak için tıklayın