Kentin çoğu zaman fark edilmeyen mimari unsurları, Eren İnönü’nün objektifinde görünürlük kazanıyor. Sanatçı, Galeri Işık Teşvikiye’de açılan “Görünmeyen Anıtlar” sergisinde bacaları modern kentin sessiz tanıkları olarak belgeliyor. Sergi, 20 Ekim - 1 Kasım 2025 tarihleri arasında sanatseverlerle buluşuyor.
İnönü’nün çalışmaları, kalkınma idealleriyle yükselen ancak artık tütmeyen bacaların hâlâ kentin siluetinde birer solunum organı gibi var olduğunu ortaya koyuyor. Sanatçı, bacaların “dimdik ve tarihe meydan okurcasına duruşlarını” gözlemleyerek onları değişim, gelişim ve çevre duyarlılığı sembolü olarak yorumluyor. Sergi, “Aynı anıtlar gibi bacaların neyi temsil ettiklerini ve bugün yıkılmadıklarına göre acaba bir sanat nesnesi olarak mı algılandığını" sorguluyor.
Seçkideki fotoğraflar, Bernd ve Hilla Becher’in endüstriyel tipoloji yaklaşımından ilham alsa da, İnönü’nün estetiği onları daha şiirsel ve kavramsal bir bağlama taşıyor. Bacalar, gökyüzünün boşluğuna yerleştirilmiş gibi görünürken, siyah-beyaz kareler modern üretim çağının görsel mirasına hem bir referans hem de bu mirasın yavaş çöküşünü belgeleyen bir çağrı niteliğinde.
Sergi yalnızca fotoğraflarla sınırlı kalmıyor; mimar ve sanatçı Buşra Tunç’un mekansal kurgusu, izleyiciyi bacaların içine sokarak görsel deneyimi bedensel bir deneyime dönüştürüyor. Mekanın merkezine yerleştirilen kabuk formundaki yapı ve serginin sonundaki ekranlar, bacaların metaforik “nefes alanını” mekanın dışına, sokağa taşıyor.
“Görünmeyen Anıtlar”, geçmiş, şimdi ve geleceğin iç içe geçtiği bir bakışı izleyiciye sunarken, kentle ve onun çoğu zaman fark edilmeyen yapılarıyla yeni bir ilişki kurmaya davet ediyor.
Yazı ve Fotoğraflar: ArtNews
Melek Zeynep Bulut'tan "Açık Anıtlar" Design Museum’da
Göbeklitepe'de Perdeler Aralanıyor
Miami Art Week 2025: Miami'de Küresel Sanat Zirvesi
IAAF İstanbul'un 6. Edisyonu Sanatseverlerle Buluşuyor
Ayın Kitabı: Rick Rubin'den "Yaratıcı Eylem: Bir Var Olma Biçimi"
Yorum yapmak için tıklayın