PİLOT Galeri, Atıf Akın’ın İstanbul’daki ilk kişisel sergisi “Sinyaller”e ev sahipliği yapıyor. 6 Eylül-26 Ekim tarihleri arasında gerçekleşecek “Sinyaller” sergisi, Akın’ın son on yıldır radyasyon, mutasyon ve arkeoloji üzerine yürüttüğü uzun soluklu araştırmalarından seçilen bir grup eseri bir araya getiriyor.
Atıf Akın’ın sanatsal yaklaşımı; çağdaş sanat, bilim ve politika arasındaki kesişim noktalarını keşfeden tekno-bilimsel eleştirinin bir örneğini sunar. Teknolojiyi hem konu hem de ifade aracı olarak benimseyen Akın, kamu söyleminde hassas olduğu düşünülen konuları sanatsal pratikler yoluyla araştırır ve içinde bulundukları katı siyasi kategorilerden uzaklaştırır. Sanatçı, uzun yıllardır radyoaktivite ve mutant alanları araştırarak nükleer zamanın derinliklerine mercek tutar. Araştırmaları nükleeri zaman-mekan arayüzü olarak değerlendirir ve küresel çapta önemli tarihi yerleri inceler. Patlamalar ve bu patlamaların meydana geldikleri coğrafyalarda yarattığı süblim frekanslar, yansımalar ve bakışlara ilişkin incelemeler, çalışmalarının görsel niteliğini belirler. Akın, yeni mitolojilerin yaratımını radyoaktif bozulmalara benzetir.
“Sinyaller” hem bilim hem de iletişim alanlarında kritik bir rol oynar: bilgi iletimi, gözlem ve karmaşık sistemlerin anlaşılması ve iletişimi için anahtar önem taşır. Bu sergi bağlamında sinyaller nükleer zaman ve mekanlar arasındaki bağlantıları temsil eder. Ayrıca, doğa olaylarını modelleme ve analiz etme süreçlerinde de kullanılırlar. İletişim alanında ise sinyaller, veri iletiminde kullanılan temel birimlerdir ve bilgiyi bir noktadan diğerine taşırken bozulma ve kayıpları en aza indirmeyi amaçlarlar.
Akın “Sinyaller” sergisinde, bu bilimsel ve iletişimsel öneme dikkat çekerken sinyalleri nükleer zaman ve mekânlar arasında bir bağlantı olarak kullanır. Sanatçı, sergide yer alan işlerinde radyoaktivite ve mutasyon gibi konulara dik kat çekerken bu olguların zaman ve mekân üzerindeki etkilerini de analiz eder. Nükleer zaman, radyoaktif süreçlerin ve patlamaların zaman dilimindeki etkilerini ifade ederken, mekân ise bu süreçlerin oluştuğu fiziksel çevreyi ve bu çevrenin değişimlerini içerir. Bu bağlamda sinyaller hem tarihsel hem de güncel nükleer olayların izlerini sürer ve bu olayların bilimsel ve toplumsal boyutlarını anlama da bir kılavuz görevini üstlenir. Bu sebeple sinyaller, sadece teknik bir bilginin aktarım aracı olmaktan çıkarak nükleer zaman ve mekân arasında karmaşık ve çok katmanlı bağlantıları da gözler önüne seren bir araştırma nesnesine dönüşür.
1979 yılında Bandırma’da doğan Atıf Akın, halen New York’ta yaşıyor ve çalışıyor. Rutgers Üniversitesi, Mason Gross School of the Arts, Sanat ve Tasarım Bölümü’nde öğretim görevlisi olarak çalışan Akın, bilim geçmişine sahip bir san atçı, tasarımcı, araştırmacı ve eğitimci. Sanatçı, çalışmalarıyla bilimi, doğayı, hareketliliği ve politikayı tarihsel ve çağdaş bir bakış açısıyla inceleyerek disiplinlerarası konuları tekno-bilimsel bir bağlamda araştırıyor. Sanat pratiğinde; araştır ma, görselleştirme, belgeleme, üretim ve sunum gibi çeşitli faaliyetleri sentezleyerek bilimsel ve politik olgular etrafında geniş ve anlamlı görsel ortamlar yaratıyor.
Sanatçının yakın dönemde yer aldığı sergiler arasında; 17. İstanbul Bienali (2022), Zamansız Meraklar, İstanbul Mod ern, İstanbul (2024); Bilinci Yeniden Kurmak, Çubuklu Silolar, İstanbul (2024); Oceans, Le Fresnoy, Tourcoing, Fransa (2018), The Oceanic, Centre for Contemporary Art, Singapur (2017); Apricots from Damascus, SALT Galata, İstanbul, Türkiye (2015); Unspoken Dialogues, Galeria Millenium BCP, Lizbon, Portekiz (2016); 5. İstanbul Tasarım Bienali, İstanbul, Türkiye (2016); Tidalectics, TBA 21, Viyana, Avusturya (2017); Tepoto Sud morph Moruroa, BASE Gallery, İstanbul, Türkiye (2019) yer alıyor.
Sanatçının kişisel sergileri arasında ise Apricots from Damascus Room, Dallas, Teksas Üniversitesi, Teksas, ABD (2020); Mutant Space, SUNY Binghamton, New York, ABD (2020) bulunuyor.
Yazı ve Fotoğraflar: ArtNews
SANKO Holding 120’nci Yaşını “Sahre” Sergisiyle Kutluyor
28. İstanbul Tiyatro Festivali’nin Yolculuğu: Mehmet Birkiye ile Söyleşi
31. Sakıp Sabancı Sanat Ödülleri Sahiplerini Buldu
Melek Zeynep Bulut’un “Duo” Adlı Eseri İkonik Painted Hall’de Sergileniyor
9. Çanakkale Bienali Kapsamında KTSM İşbirliğiyle ‘Kamusal Alanda Sanat’ Çalıştayı Gerçekleştirildi
Yorum yapmak için tıklayın