Merih Yıldız
‘’Kentin Tanığı 2’’
7 Ocak – 5 Şubat 2016
Key Art Project
Merih Yıldız,’ın ‘’Kentin Tanığı 2’’ adlı sergisi 7 Ocak – 5 Şubat tarihleri arasında Etiler’de yer alan Key Art Project’te sanatseverler ile buluşuyor.
Sanat tarihçisi Prof. Kaya Özsezgin sanatçının eserlerini şu şekilde anlatmaktadır: ‘’Sanatta gözlem ve algılama, buna bağlı olarak da yorumlama yeteneğinin belirleyici gücü, sanatçıyı, yaşama bakış yönünde bilinçlendirir, çalışmalarına kimlik kazandırır. Genç kuşağa mensup sanatçılar içinde, bu kuralı ilke edinmiş olanlar, bu yolla sanat kariyerlerinde hızla yol alırlar, daha ilk çalışmalarında umut ışığı yaktıklarına dair haklı bir ilgi uyandırırlar.
Son yıllarda yarışmalara verdiği resimleriyle Merih Yıldız, benim ilgimi çeken sanatçılardan biri oldu. Hazır ya da yanıltıcı kalıplardan kaçınıyor, kişisel yaklaşımında odaklanan bir resim tarzını benimsemiş olduğunu gösteriyordu. Söz konusu tarzı, bir kurguya yönelme gereği duymaksızın, doğal çevre konusunda gerçekçi bir yaklaşım düzeyinde değerlendirmek mümkün. Nitekim yaşama bakış yöntemini renge ve çizgiye aktarırken, kompozisyon karakterini ihmal etmiyor, örneğin çevresinden belleğine kazınan görüntüleri, anekdotik bağlamda değil, ilerde referans niteliğine bürünebilecek boyutlar içinde algılamaya özen gösteriyor, özellikle görüntünün detaylarına inmeksizin bütünü kapsayabilecek bir ifade türünü öne çıkarıyordu. Resmin ana elemanlarına bu anlamda öncelik vermesi, sanatsal kariyerinin kişilik bazındaki önemli noktasını yakalamakta tutarlı davrandığının da kanıtı oluyordu bu.
Şimdi onu, kapsamlı bir sergi atmosferi içinde daha yakından tanıma olanağı bulacağız.
Bu aşamada Merih Yıldız’ı başarıya doğru yönlendirecek temel etken, yakaladığı duyarlık çizgisini daha ileri düzeylere taşıyacak bu atılımı derinleştirici bir çabadan kaynaklanacaktır.
Merih Yıldız, genç sanatçıların bir bölümünde tanık olduğumuz özentili ifade tekrarlarından kaçınarak, öznel duyum kadrajına sahip çıkmakla, bundan böyle izleyeceği süreçte spekülatif kavramlara ödün vermeyeceği kanısına da ışık düşürmüş oluyor. Başka bir deyişle, resim sanatının günümüzde üstlenebileceği kavramsallığın, her şeyden önce içi doldurulmuş gerçekçi motiflerle amacına ulaşabileceğinin bilincinde olduğunu kanıtlamak istiyor. Bir tablosuna düştüğü alt yazıdan yola çıkarak, aklın uyanışının, güzel günlerin habercisi olacağı yolundaki öngörüsünü, böyle bir bilincin göstergesi olarak almak mümkün.
Bir İstanbul günlükçüsü kimliğine bürünerek yaşadığı çevreden aldığı izlenimleri tuvaline taşırken, salt yansıtıcı olma kolaylığına düşmekten kaçındığının da altını çizmeliyim. Burada sanatsal yorum endişesi, temel amaç oluyor onun için. Dolayısıyla bir resminin dip notunda, Goya’nın, aklın uyanışının güzel günlerin habercisi olduğu yolundaki sözüne atıfta bulunurken, bilinçli yorum endişesinin altını çizmiş oluyordu.
Sonuç olarak, Merih Yıldız’ın, bundan böyle izlenmesi gereken isimler listesinde yer alacağını düşünmek yanlış olmayacaktır.’’
Sergi 5 Şubat’a kadar Key Art Project’te görülebilir.
Müzik: Müzikotek