Aslı Çavuşoğlu/Taşlar Konuşuyor
Fatma Bucak/Düşüşe Dair Başka Bir Hikaye Daha
Sarkis/Cage-Ryoanji Yorumu
15 Kasım 2013 - 12 Ocak 2014
ARTER
ASLI ÇAVUŞOĞLU
Taşlar Konuşuyor
Küratör: Özge Ersoy
Aslı Çavuşoğlu’nun “Taşlar Konuşuyor” başlıklı sergisi ARTER’in giriş katında yer alıyor. İşlerinde tarih yazımının seçiciliğini ele alan sanatçı, “Taşlar Konuşuyor” ile özellikle arkeoloji müzelerinde karşılaşılan sınıflandırma üzerine kurulu değer sistemini sorguluyor; hem objeleri hem de izleyiciyi çoksesli bir hikâye anlatıcılığına davet ediyor.
Sergi, arkeolojik kazılarda ortaya çıkan ancak eksik veya önemsiz bulundukları için “müzelik” değerde görülmeyen “etütlük eser”lerden hareket ediyor. Seçtiği bir grup etütlük eseri kopyalayan sanatçı, kopyaları farklı malzemelerle tümleyerek yeni “bütünler” yaratıyor. Aslı Çavuşoğlu’nun ürettiği bu nesneler, müzelerde kullanılan teşhir yöntemlerini sorunsallaştıran bir sergileme düzeni içinde sunuluyorlar. Serginin küratörlüğünü Özge Ersoy üstleniyor.
FATMA BUCAK
Düşüşe Dair Bir Başka Hikâye Daha
Küratör: Başak Doğa Temür
ARTER’in birinci katında, Fatma Bucak’ın Başak Doğa Temür küratörlüğünde gerçekleşen “Düşüşe Dair Bir Başka Hikâye Daha” başlıklı sergisi yer alıyor. Sanatçının bu sergi için yeni ürettiği video çalışmalarıyla yakın tarihli işlerinden bir seçkiyi bir araya getiren “Düşüşe Dair Bir Başka Hikâye Daha”, Fatma Bucak’ın Türkiye’deki ilk kişisel sergisi.
Fatma Bucak, peyzajın hafızasını da devreye sokan fotoğraf ve video işlerinde mitleri, dini meselleri ve otobiyografik anlatıları tersyüz ederek yeniden anlatıyor. Performansın anlatıcılarını sıklıkla aile bireyleri arasından ve çekim yaptığı yörelerde yaşayan kişilerden seçen sanatçı, çoğunlukla kendisini de işin içine dahil ederek performatif durumlar kurguluyor.
Fatma Bucak’ın ARTER’deki sergi için ürettiği yeni işinin çekimleri Tuz Gölü’nde yapıldı. Sanatçı, iki videodan oluşan işinde bir kez daha kadın ve erkek arketiplerini zamansız ve sert bir doğada karşı karşıya getiriyor. Kendisinin ve erkek kardeşinin yer aldığı performansın bu kez izleyicileri de var: Tuz Gölü civarında yaşayan ve bu projede yer almaya gönüllü olmuş 13 kadın. Fatma Bucak kadının baskın, arkaik erkek figürüyle ilişkisini sorun eden performansta kullandığı kaburga kemiği, çamur gibi öğeler aracılığıyla tek tanrılı dinlerin yaradılış mitlerine göndermeler yapıyor ve toplumsal cinsiyet politikalarını tartışmaya açıyor. Fatma Bucak, 13 kadının performansı izlerken yaptıkları yorumları içeren videoyu da işin parçası kılarak sanat-izleyici ilişkisi ve sanatı yorumlama biçimlerimiz üzerine düşünmeyi öneren bir yerleştirme sunuyor.
SARKİS
Cage / Ryoanji Yorumu
Küratör: Melih Fereli
ARTER’in üçüncü sergi katında ise, Sarkis’in Melih Fereli küratörlüğündeki “Cage / Ryoanji Yorumu” başlıklı sergisi izlenebilecek. Sergide, Türkiye çağdaş sanatının en etkili figürlerinden Sarkis’in, John Cage’in Ryoanji başlıklı eserini yorumladığı son dönem yapıtı, sanatçının biri kağıt üzerine yağlıboya, diğeri kağıt üzerine suluboya ve neonla yorumladığı Ryoanji Zen Bahçesi planlarıyla bir arada gösteriliyor.
Melih Fereli’nin küratöryel müdahalesiyle sergi önemli bir boyut daha kazanarak iki büyük müzisyeni, Kudsi Erguner (ney) ve Jean-François Lagrost’yu (şakuhaçi), Sarkis’in suluboyalarının müzikal yorumunda bir araya getiriyor. Sergi boyunca mekânda sürekli yayınlanacak olan (saat başlarında, 20 ve 40 geçe) kayıttaki bu benzersiz yorum Ryoanji’nin enerjisini bu kez doğrudan müzikle “çağırıyor”.
Müzik:Müzikotek