2020 yazının sonuna yaklaşırken Bodrum’da yeni sanat olayları dikkatimizi çekiyor. Sanatın 12 ay da var olabileceğinin kanıtı Bodrum’un en yeni mekanı BODRUM LOFT’ta diyebiliriz. Sanat piyasasını GLOBART işbirliği ile aynı çatı altında buluşturan iki isim Deniz Çağlar ve Zeynep Utku’dan başkası değil. Kurucuları olduğu GLOBART - “Bodrum Loft’ta Sanat” etkinliğinde Altay Kervan, Aylin Taslak, Begüm Mütevellioğlu, Cengiz Yatağan, Deniz Say, Esra Satıroğlu, Görkem Dikel, Işıl Kapu, Kemal Yazıcı, Leyla Emadi, Metin Kalkızoğlu, Musa Güney, Nihan Yardımcı Çetinkaya, Nilay Özenbay ve Talya Severolmak üzere 15 sanatçıya ait eserler sergilendi.
Zeynep Utku - Hamdi Akın - Deniz Çağlar
Sanat eserlerinin hikayeleri şöyle;
Cengiz Yatağan
Cengiz Yatağan’ın eseri şunu anlatıyor :
Başlangıçta, insan yaşamı binlerce parçaya ayrılmış bir resimdi. Önce, bu parçalarla neyi inşa etmesi gerektiğini anladı insan; sonrasında manzaranın güzelliğini düşleyerek tek tek parçaları yerleştirmeye çalıştı.
Bilime ve felsefeye başvurdu, tarihi araştırdı. Binlerce parçayı yerine koysa da, manzaranın ortası hep boş kaldı. Sonrasında eksik olan o gizemli parçanın peşine düştü. Ve o parçayı ararken kendi yapbozunun, çok daha büyük bir yapbozun tek bir parçası olduğunu anladı sonunda... İnsanda ‘’Anlam Arayışı’’ sürdükçe, eksik parça her zaman bir gizemi barındıracak. Tıpkı sanat ve aşk gibi. Ve insan, o devasa yapbozda işgal ettiği alanın; ‘tek bir parçanın’, başlı başına bir sanat eseri olduğunu anladığında, yalnızca onu güzelleştirmeye çalışacak.
Yapbozunuzun eksik parçasını bulmanız dileğiyle...
Leyla Emadi
Leyla Emadi’nin eseri şunu anlatıyor :
Betonla yaptığı işlerinin çıkış noktası, Çocukluk ve genç kızlık dönemlerinde öncelikle çekirdek ailesinde daha sonra da toplumun farklı gruplarında, biz çocuklara yüklenen değer yargılarını ele alıyor. O değer yargıları ki, doğruluğu ve o güne uygunluğu kişiden kişiye değişiklik gösterebilen, tutarlılığının mutlaka sorgulanması gereken bir durum. Bazıları esnek ve duruma göre değişkenken nedense bazıları daha katı, sert ve sınırlıydı. Sonuçta esnekte olsa katı da olsa hepsi çocuk ruhlarımıza koyulan sınırlardı ve bizler, konulan her sınırla, sözle şekillendirdik kendimizi. Çok sevdiklerimiz tarafından, tamamen iyi niyetlerle; bizi eğitmek, düzeltmek, hizaya sokmak adına söylenmiş onca söz kalıbını, yüreğimize taş oturmuşcasına sindirdik ve bugünkü bireyler olduk.
Leyla Emadi , kendi adına geçmişle bir hesaplaşmaya girerek, bu kalıpları tek tek ele almaya ve ona artık hizmet etmeyenleri ondan çıkarma çabasına girişti. Çocukluğundan onda kalan iyi ya da kötü her söz, bakış, yargı,kalıp, yaptığı her beton kalıbıyla, üretime dönüşen her parçayla temizlenerek ruhundan ayrılıyor.
Nihan Yardımcı Çetinkaya
Nihan Yardımcı Çetinkaya’nın eseri şunu anlatıyor :
Nihan’ın dünyasının tuvaldeki yansıması “Tanıdık” olanla “Yabancı” olanın “Karşılaşması” üzerine kuruludur. “Resimlerimden korkuyorum bazen”, der. Çünkü onlarda kendisine yabancı olan bir şeyler vardır. Sergide bulunan 22 resim, işte bu ben ve başkası, tanıdık ve yabancı, hatıra ve kurgu arasındaki karşılaşmaya ve belirsizliğe açılan bir pencere gibi onun için.
Nilay Özenbay
Nilay Özenbay’ın eseri şunu anlatıyor :
Nilay , işlerindeki potansiyel gerilimi anlatır. İçten dışa yüzeyde yaşanan bu gerilim maddenin biçim almasıyla varlık kazanır. Nasıl ki madde biçim almaya erekliyse benzer şekilde duygusal gerilimi de yüzeyde açar. ‘’Aristotelesci olan her şey, bir şey vasıtasıyla ve bir şeyden hareketle olur.’’ ifadesinde olduğu gibi sanatsal ürünü meydana getirmeler, başka türlü yapmalar, gerçekleştirmeler olarak düşünürsek form her şeyin özüdür.
Modern köy yaşamını hissedebileceğiniz bodrum loft’ta iç mekan ve açık alanlarda 134 sanat yapıtından oluşan ‘’Elementler’’ seçkisi sanatseverlerle buluşurken, ortak alanda yer alan mekana özgü yapıtların yanı sıra evlere yerleştirilen 122 yapıt Mehmet Mutaf’ın fotoğrafladığı kareler de sanatseverlerle paylaşıldı.
GLOBART küratörlüğünde gerçekleştirilen “Bodrum Loft’da Sanat” projesinde sanatçılar, Ege medeniyet felsefesinin milattan önce 3000’lere uzanan tarihinden günümüze, varlıkların ilkesi kabul edilip maddi ve manevi dünyayı anlamlandırmaya aracılık eden, üç element altında sanatı araştırır: Toprak, Hava, Su. Doğa olaylarının gizemli gücüne benzer şekilde, ‘Elementler’, materyali sanatsal bir dönüşüm alanı olarak kullanarak izleyiciyi doğal unsurların yaratıcı sürecini araştırmaya davet eder; Büyük ölçekli, renkli, soyut yapıtlar izleyiciyle içsel, deneyimsel duygusal düzeyde etkileşimi esas alır. Sanatçıların kolektif bellekten ilham alarak ürettiği 134 yapıt, üç elementin bütünselliğe vurgu yapan doğasından ilham alarak geçmişten günümüze bölge sakinlerinin yaşantısının yansımasıdır. Geçmişten gelen öğeler, pentür, heykel, enstalasyon gibi farklı medyumlarda kendini gösterirken, ahşap oymacılığı, seramik, cam işçiliğinin aralarında olduğu yöresel pratikler çağdaş sanatçılar tarafından günümüz bağlamında yorumlanmıştır.
Bodrum Loft’ta yaz boyu sanat etkinlikleri devam edecek.
Yazı: Fulden Karayel
Bir Şehirde Sanatın Evrenselliği Yankılanıyorsa, O Gün 19. Contemporary Istanbul Günüdür!
29 gün önceCaeli’de Alice’inizi Keşfetmenin Tam Zamanı Mı Dersiniz?
2 ay önceHayatınızdaki İzleri Bu Sergide Keşfetmeye Var Mısınız? | Yazan Fulden Karayel Okumuş
3 ay önceTesadüfün Sanata Dönüştüğü Yer: Olafur Eliasson’un İstanbul Boğazı’ndaki Sergisi | Yazan Fulden Karayel Okumuş
4 ay önceMücevher Tasarımcısı Ali Rıza Akdolu'nun Aliens Heykellerinin Sırrı 1 Milyon Yılda Mı Gizli? | Yazan Fulden Karayel Okumuş