Mardin Sinema Derneği tarafından düzenlenen, direktörlüğünü Döne Otyam ve Hakan Irmak’ın yaptığı, Mardin Bienali’ni 6. edisyonu 10 Mayıs-10 Haziran 2024 tarihleri arasında gerçekleşiyor. Ali Akay küratörlüğündeki bienal “Daha Uzaklara” başlığı altında günümüzde yaşamakta olduğumuz tüm sanatsal, siyasi ve sosyolojik sorunların ötesine nasıl geçebileceğimiz hakkında sorular soruyor.
Direktör Döne Otyam, bienalin Mardin’den beslenen yenilikçi bir yapıya sahip olduğuna dikkat çekiyor. Yine kentin farklı mekanlarına yayılacak bienal, günümüz dünyasının can alıcı sorularına ve sorunlarına çağdaş sanatın diliyle yeni yaklaşımlar, yorumlar getirecek” diyor.
Mardin Bienali ile detaylı bilgi için: mardinbienali.org
Mardin Bienali’ne dair gelişmeleri takip etmek için: instagram: @mardinbiennial, X: @mardinbienali
6. Mardin Bienali Küratörü Ali Akay
1957, İstanbul doğumlu Ali Akay, Paris VIII Üniversitesi’nde sosyoloji bölümünde 1979 yılında lisansı, 1980’de yüksek lisansını tamamladı ve 1986’da doktorasını savundu. Aynı yıllar içinde siyasal bilgiler ve felsefe bölümlerinde lisans ve yüksek lisans yaptı. Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi’nde 1990 yılından beri sosyoloji bölümünde, 1992’den bu yana resim Bölümünde ders vermeyi sürdürüyor.
Sosyoloji, sanat sosyolojisi, felsefe ve sanat tarihi disiplinler-aşırı araştırma alanlarında; Türkiye, Fransa, Almanya, Avusturya, İngiltere, Kazakistan, İsrail, Slovenya ve Amerika'da çok sayıda makale ve katalog yazısı yayımlandı. Bağlam, Ayrıntı, Minör, Belge, Yapı Kredi, Dedalus, Doğu Batı, Boğaziçi ve Kime gibi yayınevlerinden 20’den çok kitabı okurla buluştu. Kurucusu olduğu dergilerden 1991-2012 yılları arasında Toplumbilim dergisinde ve 2012’den günümüze Teorik Bakış dergisinde yazıları yer aldı. Çeşitli şehirlerde Paris VIII, INHA, Sorbonne (Paris), Humboldt (Berlin), Columbia (New York) gibi üniversitelerde, çeşitli müzelerde dersler, seminerler ve konferanslar verdi.
Dünyanın çeşitli yerlerinde, galerilerde ve müzelerde birçok serginin küratörlüğünü yaptı. İstanbul Modern Müzesi kuruluşunda (2004-2007) görev aldı; Akbank Kültür Sanat Merkezi (2003-2012) ile Şekerbank Açıkekran’da (2011-2022) bağımsız küratörlük ve danışmanlık görevlerini yürüttü. Akay’ın son dönemdeki sergileri arasında “Yedi Soruda Asya” (6. Kuandu Bienali, Taipei, 2018) , “Mırıltı” (City Art Gallery, Lublijana, 2018), “Balkanlardan Gelen Soğuk Hava” (Pera Müzesi, İstanbul, 2016) yer alıyor.
Daha Uzaklara...
(Katastema)
Bizim özgürlüklerimize set koyan yoğunlaşmaların bizi sarmalayan yapısından çıkma ihtimallerini bulmak ve toplumların küreselleşmiş geçmişine bakmak üzere nereye doğru bakışımızı çevirebiliriz?
Aşmış olduğunu düşündüğümüz, bizi kıskıvrak yakalayan açık kafeslerin içindeki yeniden kimlikçi hale giren bir dönemden geçmekteyiz. Doğaya, kültüre (antroposen ve kapitalosen), bitkilere, hayvanlara ve başka insanlara, etnisitelere, milletlere, sınıflara, bölgelere post-kolonyal ve feminist, kesişimsel, de-kolonyal yapıbozum bağlamında ırkçılığa karşı mücadeleyi nasıl “birlikte var olma haline çevirebiliriz ?
Hiç birini yadsımadan ve sürekli bir şekilde bunlarla mücadeleyi sürdürerek bu sorunların üzerinden, nasıl bıkmadan ve mücadeleyi bırakmadan geçerek, bunları aşabiliriz ve daha “uzakları” hayal etmeyi öngörebiliriz ?
Bugün toplumlardaki aile ilişkilerindeki (tek ebeveynli aileler, birden çok süre giden evlilikler ve bunlardan doğan çok çocuklu aileler, kan bağı olmayan aile ilişkilerindeki artış) ve teknolojik (yapay zeka, dünyasal, robotlaşma ve enfortmatikleşme) değişim ve dönüşümleri nasıl örgütleyebiliriz ?
Özellikle dünyasal güncel durumdan nasıl çıkabiliriz ve canlılar arasında “müzakereci bir demokrasiyi” (insani olduğu kadar diğer canlıları da bir “Şeylerin Parlamentosu” fikrinde) nasıl iletişime sokabiliriz ?
6. Mardin Bienali sanatsal olarak gözlemleme, düşünme ve yaratma önerisi olarak bu sorunlar üzerinde duracak. Adım adım yürünecek topraklarda daha uzakları hedefleyerek bu sorunların üzerinden geçmeyi ve yaşamakta olduğumuz dönemi aşmayı nasıl düşünebiliriz ?
Ali Akay
*Katastema Epikür için acının ortadan kalktığı ve böylece beden ve ruhun dinginliğe ulaştığı an olarak adlandırılmaktadır.
31. Sakıp Sabancı Sanat Ödülleri Sahiplerini Buldu
2 gün önceMelek Zeynep Bulut’un “Duo” Adlı Eseri İkonik Painted Hall’de Sergileniyor
13 gün önce9. Çanakkale Bienali Kapsamında KTSM İşbirliğiyle ‘Kamusal Alanda Sanat’ Çalıştayı Gerçekleştirildi
14 gün önceOrtaklaşa: Kültür, Diyalog ve Destek Programı’nın Hibe Desteğiyle Hayata Geçirilen Çekirdek Eskişehir
14 gün önceYer Değiştirme Kavramını Yeniden Yorumlayan "Critical Shifts Sergisi Barın Han Sanat Merkezi’nde!