İstanbul’da 14 yıl içerisinde gelenekselleşen, Contemporary İstanbul... İçeri girdiğinizde çeşitliliği ile göz dolduran, katılanları büyüleyen, uluslararası benzerleriyle yarışacak seviyede bir fuar. Güncel sanatın dünü, bugünü ve yarınına hiç girmeden… İnsanı kah şaşırtan, kah güldüren, kah ise bakıp bakıp düşündüren, sanatsever izleyicilerin kalbini mest eden bir sergi.
Contemporary İstanbul Yönetim Kurulu Başkanı Ali Gürel etkinlikle alakalı; ‘’Bu marka artık bizden çıktı, İstanbul’a ait oldu, biz artık temsilcileri konumundayız’’ diyor. Recent Acquistions/Son Edinimler sergi küratörlüğünü yapan Hasan Bülent Kahraman ise fuarı; “ Türkiye’nin yakın dönem koleksiyonculuk tarihi aynı zamanda yakın dönem kültür tarihi niteliğinde, Akdeniz Ufukları konsepti adı altında ki sergide hem Türkiye sanatında üretilen yapıtların mevcut olduğu, hem de dünya’nın hemen her yerinde üretilen eserlerin bulunduğu muhteşem bir sanat ziyafetiyle biz sanatseverlerin gözlerini 12-15 Eylül tarihi boyunca sanata doyurmuş oluyor.’’ şeklinde değerlendirdi.
İçeri girdiğiniz anda 73 galeri, 1400‘den fazla çağdaş sanat eseri, 510 sanatçı, ayrı ayrı nasıl gezeceğim demeden bir kaç saatte zamanın nasıl geçtiğini anlamadan, sanata adım adım doyarak, gözünüzden kalbinize kadar hissettiren bir fuar.
2017 yılında başlatılan, Galeri Destek Programı sayesinde bu yıl, Rusya, Azerbaycan, Gürcistan, Romanya, Portekiz, ABD, Güney Afrika galerilerininde katılımıyla zincirini büyüten fuarda, Artistik Direktor Anissa Touati’nin dokunuşlarınında etkisi bir hayli görülmüş olmalı ki yabancı galeriler şimdiden seneye tekrar geleceklerini, umduklarının üzerinde satış yaptıklarını belirten sözler sarf etmişler. Ne mutlu bizlere, ne mutlu ülkemiz adına...
Ardan Özmenoğlu, Siyah Beyaz Ankara
Artık gelelim bu çarpıcı, etkileyici sergide renklerle kısa bir tur atmaya: Salondan içeri girdiğinizde hissetiğiniz ilk izlenim ferahlık ve rahatlık aynı zamanda eserleri geniş bir perspektiften izliyor olmanız.
Akbank’ın, çağdaş sanatın ülkemizdeki gelişimine büyük katkı sağlaması ve 14 yıldır aralıksız destekliyor olması sayesinde, devasal enstalasyon ile karşılaşıp yolumuza devam ediyoruz.
Üst kısım çoğunluk yabancı galerilerden oluşuyor. Sanat laboratuvarında geziyormus gibi tek tek dolanırken acaba bu sene selficiler hangi eser üzerinde gülücükler, öpücükler atacak dememe kalmadan Guido Casaretto’nun heykeli ile göz göze gelip ‘Evet şanslı kişi sen olacaksın!’ diyor ve aşağı doğru inişe geçiyorum.
Aşağı inerken sanatseverleri tüm güler yüzü ve enerjisi ile karşılayan ARTtv Ekibi de 11 yıldır fuarda bulunmanın mutluluğu ile sizlere göz kırpıp diğer salona geçişinizde ‘Merhaba’ diyor.
Genellikle Türk galerilerin, ara ara yabancı galerilerinde bulunduğu kısımda her bir eserin uyum içinde yayılışı sanki Van Gogh’un Buğday Tarlası’nda süzülüyormuşcasına ayaklarınızı yerden kesiyor.
Eserlerin arasında gezinirken, karanlık, bilim kurgu filmlerini aratmayan Plugin, fuarın digital bölümü ile karşılaşıyorum. Plugin’nin bu yıl Esra Özkan küratörlüğünde gerçekleştirdiği sergisi ile maddenin mekan içerisinde özne, zaman içerisinde ise nesne olma durumunu izleyicinin tepkisine göre yer değiştirmesini izliyoruz. Fuarın en ilgi çeken alanıydı.
[[Video:https://data.arttv.com.tr/ekav/temp/mp4/2019/9/18/3809.mp4
Pınar Yoldaş - Plugin
Vodafone Red Standı’nda ise, makinaların zihni ile gövdesi arasındaki mekan deneyimlemesine olanak tanıyan “Derin Şehir” adlı eser ile CI süresince uzay etkisi halinde geziniyoruz.
Fuarın benim için en göz alıcı kısmı ise, Türk koleksiyoncuların koleksiyonlarına kattığı eserlere yer veren sergi. Türkiye’deki koleksiyoncuların eğilimleri, yönelimleri, tercihleri ve arayışları konusunda ipucu veren, göremeyenler için müthiş bir fırsat sunan şahane bir bölüm.
Sanatçıları, sanatseverleri, genci, yaşlısı, çocuğu, herkesimi, her yaş grubunu bir araya getiren fuarda giriş ücretleri çok tartışıldı. Her fuarın kendine özgü bir hesabı var, CI girişleri de bu sene haftaiçi yetişkin 100 tl, öğrenci 40 tl. Haftasonu yetişkin 120 tl, öğrenci 80 tl olarak tarife edildi. Herkesin hesabı kendine uygun veya pahalı, lakin yurtdışındaki fuar ücretlendirmelerinden bir kaç örnek vermek gerekirse, ART Basel geçen sene 61 dolardan ve dünyanın en büyük sanat fuarlarının başında gelen Art Basel Miami Beach ise 60 dolardan sanat severleri ağırlamakta.
Bu tartışma süre dursun… Emek tartışılamaz bir gerçek. Fuar izleyicisini kendisine ortak mı etmeli? Yoksa dışında mı bırakmalı? Bu soru ‘İyi sanat veya kötü sanat var mıdır?’ demek kadar doğru olmaz. Kimisine kalabalık, kimisine az, kimisine yetersiz ama kimisine ilk kez.. Sanat her yerde insanı bir başka olgu ile tanıştırır. Sanatın yanında hangi vesile ile olunursa olunsun, ister geçerken uğrayın, isterseniz sadece bakmış olmak için gezinin… Sanat insanın ufkunu açar.
Kaçıranlar üzülmeyin, ARTtv’den izleyebilirsiniz. Teşekkürler Contemporary Istanbul (CI) 2019.
Yazı: Yasemen Çavuşoğlu
Yazı ve Fotoğraflar: Yasemen Çavuşoğlu
Karanlığa Selam: Karanlık Eserleriyle Sanata Işık Tutan Ressamlar | Yazan Yasemen Çavuşoğlu
Gizemleriyle Leonardo Da Vinci | Yazan Yasemen Çavuşoğlu
Sevdalı Kadın: Tomris Uyar | Yazan Yasemen Çavuşoğlu
Kusurların Mükemmeliği: Wabi-Sabi & Kintsugi | Yazan Yasemen Çavuşoğlu
Modigliani ve Ebedi Aşkı Jeanne | Yazan Yasemen Çavuşoğlu
Yorum yapmak için tıklayın