Sanatın Ne Yaptığını Hiç Düşündünüz Mü?
BASE 2024, bu soruyu bir kez daha gündeme taşıyor ve yeni mezun sanatçıların yaratıcılıklarını desteklerken, sanat profesyonelleri ve sanat izleyicileri arasında bir köprü kurmayı hedefliyor. Bu yıl Türkiye’nin dört bir yanından 132 yeni mezun sanatçının yaklaşık 150 eseri, 27 Kasım-1 Aralık tarihleri arasında The Ritz-Carlton Residences İstanbul’un atmosferinde sanatseverlerle buluştu.
Samet Can Alış (Elazığ, 1990), Xenia CoralL, 2024, Seramik, neon akrilik boya, mavi led
Sanat Ne Yapar?
Etkinliğin bu yılki teması olan “Sanat Ne Yapar?”, sanatın evrenselliği, işlevselliği, iyileştirici gücü ve toplumsal etkisi gibi kavramları tartışmaya açıyor. Sergide yer alan eserler yalnızca estetik bir deneyim sunmakla kalmıyor; aynı zamanda kimlik, göç, ekoloji gibi çağdaş meseleleri ele alarak, izleyicileri çok katmanlı bir düşünsel yolculuğa davet ediyor. Sanatçılar çağdaş dünyayı anlamlandırmak ve kendi deneyimlerini aktarmak için cesur bir biçimde farklı malzeme ve teknikleri bir arada kullanıyor.
Son of Salihli İlham Oktay (Azerbaycan, 1992), Türkiye’nin 100 Yılı, Yünlü Akrilik İplik
BASE’in kapsayıcı yapısı, yalnızca yeni mezun sanatçılarla sınırlı kalmayarak etkinliğin zenginliğini artırıyor. “Konuk Ülke Azerbaycan” sergisi, farklı coğrafyalardan genç sanatçıların eserlerini bir araya getirerek kültürlerarası bir diyalog ortamı sunuyor. Bu sergi, Azerbaycan’ın canlı ve çeşitli sanatsal üretimlerini Türk izleyicisiyle buluştururken, iki ülkenin ortak sanatsal değerlerini keşfetmek için bir platform sağlıyor.
BASELECTED x Norm Sanat işbirliğiyle gerçekleşen “Baselected Koleksiyoner Edisyonu: 11 Sanatçı / 11 Koleksiyon” sergisi, geçmiş BASE edisyonlarında yer alan 11 sanatçının özel koleksiyonlarda bulunan güncel çalışmalarını izleyicilere sunuyor. Bu seçki, hem geçmiş BASE sanatçılarının sanatsal gelişimlerini tekrar izleme şansı veriyor hem de bu yılki katılımcılara ilham kaynağı oluyor. Bu işbirliği eski ve yeni nesiller arasında sanatsal bir köprü kurarak BASE’in uzun vadeli etkisini gözler önüne seriyor.
Büşra Ceğil, Sular Yükseldiğinde, 2022, Necla Ormancı Koleksiyonu
“İyi Bak Dünyana” sergisi, çevresel duyarlılık temasını sanatla buluşturuyor. Sürdürülebilirlik konusunu ele alan sergi, doğaya ve çevre sorunlarına estetik bir bakış açısı getiriyor. Özellikle seramik sanatçıları tarafından üretilen eserler, geçmiş BASE edisyonlarından bu yana doğaya duyarlılıkla yaklaşmanın sanatın önemli bir görevi olduğunu vurguluyor.
Bu kapsamlı ve tematik çeşitlilik, BASE’in yalnızca bir sanat sergisi olmanın ötesine geçtiğini ve sanatın bireyler, toplumlar ve çevre üzerindeki etkisini araştıran bir platform sunduğunu kanıtlıyor.
BASE’in disiplinlerarası yapısı, sanatın çok yönlülüğünü ve çeşitliliğini anlamak isteyenler için zengin bir deneyim de sunuyor. Resim, heykel, seramik, fotoğraf, dijital sanat ve yeni medya gibi pek çok alanda üretilen eserler, farklı tekniklerin ve malzemelerin bir arada kullanıldığı çalışmalara ev sahipliği yapıyor. Bu yıl özellikle yenilikçi malzeme ve yöntemlerle üretilmiş eserler dikkat çekiyor. Genç sanatçıların yaratıcı denemeleri, sanatın sınırlarını zorlamaları ve modern üretim tekniklerini sanatsal bir anlatıya dönüştürmeleri, BASE’in dinamik yapısını güçlendiriyor.
Onur Safa Ergün (İstanbul, 2000), Metamorfoz , Bristol üzerine ağaç baskı
Elif Demir Tura (Çanakkale, 1992), Sürdürülebilir Zeminler, 2024, Enstalasyon
Bu çeşitlilik, sanatseverlere yalnızca tek bir disiplinde değil, sanatın birçok boyutunda zengin bir keşif imkânı sunuyor. Ayrıca farklı disiplinlerin bir arada sergilenmesi, sanatçıların kendi üretimlerini diğer çalışmalarla karşılaştırmalarına olanak tanıyor ve ziyaretçilerin daha bütüncül bir sanat anlayışı geliştirmesine katkı sağlıyor.
BASE’in sunduğu tematik çeşitlilik, serginin genel yapısında bir bütünlük oluşturma noktasında zaman zaman zorlayıcı da olabiliyor. Farklı sergilerin kendi içinde güçlü temaları ve anlatıları bulunsa da bu temaların ortak bir çerçeve içinde bağlanması konusunda eksiklikler hissediliyor.
BASE 2024, sanat dünyasına yeni mezun sanatçıların bakış açılarını ve çağdaş sorunlara yaklaşımlarını sergileyen bir etkinlik olarak dikkat çekiyor. Sanatçılar, kendi süzgeçlerinden geçirdikleri bu meseleleri, farklı malzeme ve tekniklerle eserlerine yansıtarak, sanatseverleri düşündürmeye davet ediyor. Etkinlik sanatın evrensel bir dil olarak nasıl farklı bakış açılarını bir araya getirdiğini ve çağdaş toplumsal meseleleri nasıl yeniden şekillendirdiğini gözler önüne seriyor.
BASE 2024, her yıl sanatın nasıl algılandığını ve yeniden yorumlandığını görmek isteyenler için kesinlikle kaçırılmaması gereken bir platform sunuyor. Bu yılki etkinlik de, sanatçıların yaratıcı potansiyellerini sergileyebildiği ve çağdaş sanat dünyasına giriş yaptığı bir alan olmayı sürdürüyor. BASE, sadece yeni mezun sanatçıların değil, aynı zamanda izleyicilerin de sanata dair algılarını dönüştüren, etkileyici bir deneyim sunuyor.
Ayça Güneş (Ankara, 1998), Güzel Gülüş, Tuval üzerine Yağlıboya
Yazı ve Fotoğraflar: Burçe Saraçoğlu