1d924af2-c320-4af8-84fd-2cfae5b5095a.jpeg

Sanat Dünyasında 2024’ün EN’lerini Sorduk: Prof. Dr. Hasan Bülent Kahraman

ArtNews

5 gün önce

ARTtv, 2024 yılında sanat dünyasında öne çıkan sergilerden genç yeteneklere, ilham veren sanatçılardan sanat dünyasını etkileyen olaylara kadar yılın nabzını tutan bir röportaj serisiyle karşınızda. “Sanat Dünyasında 2024’ün En’leri” başlıklı bu özel içerik, sanat profesyonelleri, koleksiyonerler ve sanatseverlerle yapılan röportajlardan oluşuyor.

Bu serinin ilk konuğu Akademisyen, Yazar ve Sanat Eleştirmeni Prof. Dr. Hasan Bülent Kahraman. Röportajda Kahraman, 2024 yılında kendisini en çok etkileyen sergilerden, sanat olaylarından ve geleceğin sanat dünyasına dair öngörülerinden bahsediyor. 

Sanatla dolu bu yolculuğa siz de katılın ve ARTtv’nin 2024’ün enlerini birlikte keşfedin! 

Even Better Than the Real Thing başlıklı Whitney Bienali 

1. Bu yıl sizi en çok etkileyen sergiler hangileriydi?

Beni etkileyen fazla sergi olmadı bu yıl. Yine de New York’ta gördüğüm Even Better Than the Real Thing başlıklı Whitney Bienali nispeten ilginçti. Bienallerin daha fazla işlevsel olması zor. Fakat bahsettiğim etkinlik bu bilinçle hazırlanmıştı. Fazla iddialı değildi ama içinde özgün bazı çabaları barındırıyordu. Ayrıca adıyla da sanatın ne olup olmadığı konusunda, içinde yaşadığımız dönemde ilginç bir vurguda bulunuyordu. Sanat yapıtı öyledir, Cézanne’ın elmaları gerçek elmadan daha iyidir. 

 

2. 2024’te sizi en çok etkileyen ya da ilginizi çeken sanatçılar kimler oldu?

Tek bir isim vermek istemem ama bir alanın git gide daha fazla büyüdüğünü görüyorum ki, o da ‘çizgi’dir. Henüz tam açıklayamadığım, birkaç yazıda üstüne eğilmek istediğim şekilde çizgi, çizim, desen, ne dersek diyelim, boya resmi dışında kalan bir ifade yöntemi sürekli olarak gelişiyor. Güncel sanatın estetikle yaşadığı sorunlu ilişki bakımından da bu dönüşümü çok önemsiyorum.

 

3. Sizce 2024’te sanat dünyasına damga vuran en önemli olay neydi?

En önemli olaydır diyemem, anlamsız olur. Ama tüm kısıtlamalarını bilmeme rağmen İstanbul yani merkez dışındaki bienalleri çok önemsiyorum. Bu yıl da Çanakkale, Mardin ve Sinop bienalleri yapıldı. Çok eleştirildiler. Katılırım veya katılmam, fazla önemli değil. Daima eleştirilecek bir şey vardır. Yine de bu kentlerdeki bienaller daha fazla kente yayılsa çok önemli gelişmeler sağlayabileceğiz. 

Mardin Bienali

4. Bu yıl keşfettiğiniz, gelecekte adını daha sık duyacağımızı düşündüğünüz genç sanatçılar kimler?

Sanatçı adı vermem. Nedeni açık ‘gelecekte adını daha sık duyacağımızı düşündüğünüz’ diyorsunuz. Mesele adın daha sık duyulması değil. Ama ben içinde yaşadığımız gün, dünya ve toplumda bir gelişmeyi önemsiyorum. Feminist sanat ve LGBT sanatı birçok nedenden ötürü diğer üretimlerden ayrılıyor. Bu alanları ‘minör sanat’ ya da ‘minoritelerin sanatı’ diye tanımlayalım. Azınlık, sözcüğü bilerek kullanıyorum, ne derecede öne gelirse toplumsal hegemonya o kadar gerileyecektir. Bu aynı zamanda azınlıkların dolaylı yoldan belleğe, hakim olan söyleme müdahalesidir. Şu günün dünyasında daha fazla ihtiyaç duyduğumuz bir şey var mı? 

 

5. 2025 yılında sanat dünyasında neler görmek istersiniz?

Her şeyi görmek isterim. Güncel sanatın içine kapanıklığını aşmasını, özüne ve anlamına uygun şekilde toplumsal kuramla içli dışlı olan, topluma müdahale eden, eleştirel, çözümlemeci, muhalif dilini ortaya koyan bir genişleme göstermesini beklerim. 



En Çok Okunanlar

Bizi Whatsapp'ta takip edin