Beyoğlu'nun kültürel kimliğinin önemli bir parçası olan Türkiye İş Bankası Resim Heykel Müzesi, restorasyon projesini Teğet Mimarlık'ın hazırladığı ve inşaatını Berko İnşaat'ın üstlendiği, İş Sanat tarafından uzun süren, titiz bir hazırlık döneminin ardından, mimari yapıların kent belleğini koruma ve geleceğe aktarma misyonuyla, Cumhuriyetin 100. Yılına armağan edilerek, 29 Ekim'de kapılarını ziyaretçilere açtı.
Özgün eserler yaratma süreci, tüm dünyada sanatın temelini oluşturan tarihsel gelişimleri anlama ve içselleştirme yeteneği ile şekillenir. Bu süreç, sanatçıların geçmiş sanatsal akımları, teknikleri ve temaları anlayarak bu mirası günümüze taşıma çabalarına dayanır. Bu tarihsel bağlam sadece sanatçılar için değil, aynı zamanda sanattan keyif alan, anlam bulan ve eserlerden ilham alan izleyiciler için de önemlidir.
İş Bankası Resim Heykel Müzesi’nde, 19. Yüzyıldan başlayarak Türkiye’de yeni bir betimleme geleneği kuran sanatçıları izlemek, bizi onların kah yoksunluk ve zahmet, kah heves ve tutku dolu ama hep azim ve renkle bezeli serüvenlerine götürüyor. İbrahim Çallı, Feyhaman Duran, Hikmet Onat, Namık İsmail, Hüseyin Avni Lifij ve Sami Yetik gibi sanatçıların eserleri müze koleksiyonunun önemli bir parçasını oluşturuyor.
Şükriye Dikmen
1940 yılından bu yana bir araya getirilen zengin bir koleksiyonun içinde, Osman Hamdi Bey'in "İftardan Sonra" tablosu, Şeker Ahmet Paşa'nın "Ayvalı Natürmort"u gibi dikkat çeken eserler bulunuyor. Müze, eserlerin kronolojik akışını takip etmenin yanı sıra farklı konsept odalarda sunuyor. Örneğin, "Deniz Coşkusu" odası, deniz temalı eserleri bir araya getirirken, "Anadolu Esinlenmeleri" odası sanatçıların Anadolu yaşamından esinlenerek yaptıkları eserlere odaklanıyor. "Hayvanlar Alemi" adlı diğer bir konsept oda, hayvanlardan ilham alarak oluşturulan eserleri sergiliyor. Bu konsept odalar, sergi deneyimini daha zengin kılmak amacıyla tasarlanmış.
Abidin Dino
Müzede tek tek üzerinde durulan sanatçıların anlatımında, onların sanatını simgeleyen ya da incelenen yapıta gönderme yapan birkaç belirleyici sözcük veya bu özelliklerin çağrıştırdığı bir şiir anlatısıyla özgün birer başlık denemesine gidilmiş ki bu yaklaşım sanatsever okurun imgelemine küçük bir dokunuş olabilir. Sanatçının resimlerini inceleyen ve metni özümseyerek okuyan her okur algıya bağlı olarak kendi başlığını oluşturabilir. Ya da yalnızca merak eder ve üzerinde düşünür, ressamdan ve yapıtlarından esinli yeni açılımlar üretmeye girişebilir ki sanatın var oluş nedeni de bu değil midir?
Bedri Rahmi Eyüboğlu
Türkiye İş Bankası Resim Heykel Müzesi, sanatın gücünü ve etkisini gelecek kuşaklara taşıyarak, sanatın sonsuz mirasını sürdürme sorumluluğunu üstleniyor. Sanatın evrensel anlamını ve insanlığın ortak zenginliğini vurgulayarak, sanatseverlere ülkemizin yaratıcı ifadesini keşfetme fırsatı sunuyor.
Yazı ve Fotoğraflar: Ayca Güney
Ben-Sen-Onlar: Sanatçı Kadınların Yüzyılı | Yazan Ayca Güney
5 yıl önceAkbank Sanat'ta, Theo Eshetu’nun Yüzler ve Yerler’i | Yazan Ayca Güney
5 yıl önceRus Avangardı | Sanat ve Tasarımla Geleceği Düşlemek | Yazan Ayca Güney
5 yıl önce4. İstanbul Tasarım Bienali’nin Ardından | Yazan Ayca Güney
6 yıl önceArkas Koleksiyonu’nda Post-Empresyonizm | Yazan Ayca Güney