af7a3115-1016-4d0a-9173-56272ca7e7a4.jpg

Alice Neel’ın Tuhaf Dünyası | Yazan Ayca Güney

Ayca Güney

7 yıl önce

 

Ünlü Amerikalı yazar ve Pulitzer ödülü kazanan eleştirmen Hilton Als'ın küratörlüğünde Victoria Miro'da gerçekleşen 'Uptown', Alice Neel’in, 1938'de taşındığı Spanish Harlem ve daha sonra 1962'den 1984'te ölümüne kadar yaşadığı Upper West Side’ı anlatıyor. Yazar Hilton Als, Alice Neel’in ölümünden önceki 30 yılı aydınlatıyor. New York'un şehir merkezindeki çeşitliliği ve Neel'in çeşitli insanlara olan ilgisi araştırılıyor. Bu araştırmanın içerisinde, yazar Alice Childress, sosyolog Horace R. Cayton, aktivist Mercedes Arroyo gibi tanınmış figürlerle birlikte; hemşire, balet, taksi şoförü, iş adamı ve Neel’in hayatında olan kişiler yer alıyor. Samimi, rahat, doğrudan ve kişisel Alice Neel'in portreleri, ünlü ve bilinmeyen, New York kişilerinin eşsiz bir anlatımını sunuyor.
 
1930 doğumlu, Alice Neel, en önde gelen Amerikan figüratif ressamlarından olup, zamanının en ilgi çekici ressamlarından biriydi. 1938'de Greenwich Village'in konforundan 'doğruyu' arayarak Spanish Harlem'e taşındı ve göçmen topluluklar arasında sokakta karşılaştığı, yakınında oturan kişileri resmetmeye başladı. Güçlü bir toplumsal vicdana ve eşit derecede güçlü inanışlara sahip bir kadın olan Neel’in resimlerinin pek çoğu bugün önemli müze koleksiyonlarında yer alıyor. 1974'te New York'ta bulunan Whitney Amerikan Sanat Müzesi'nde Neel’in retrospektifi gerçekleşti. Daha sonra, 2000 yılında tekrar edilerek doğumunun 100. yılını kutlandı.
 
Hilton Als, Neel'in Afrikalı Amerikalılar, Latinler, Asyalılar’ın portrelerini bir araya getiriyor. Bu seride, Neel'in portre yaklaşımındaki doğuştan gelen yeteneği ve yirminci yüzyıl New York şehrinin olağanüstü çeşitliliğini vurguluyor.
 
Neel’in insanları oldukları gibi; çıplak ve kıllı, şehvetli, sinirli ya da kibirli… Neel, kentin sofistike ve sorunlu yaşamını, genç ya da yaşlı insanların zayıf yönlerini ortaya çıkartıyor.



Girl with Pink Flower, 1940




Julie and the Doll, 1943


Bir röportajında Neel çalışmalarını şu şekilde ifade etti:
 
Bir resim ne kadar inandırıcı olabilir? Ben "gerçekçi" sanat yapmıyorum. "Bir oda, bir sandalye ve masa, hepsi aynıdır. Ancak insan psikolojisi, bizi nesnelerden ayıran en temel farktır.’’
 



Ballet Dancer, 1950



Harold Cruse, 1950





Alice Childress, oyuncu, oyun yazarı, Alice Neel'in bu resmi yaptığı sırada Childress 30'lu yaşlarının ortalarındaydı. Ünlü oyunlarını henüz yazmamıştı, fakat Amerikan Zenci Tiyatrosu'nun uzun zamandır bir üyesiydi. Bu resimde ön plana çıkan, insanların kendilerini tanıtmak için kullandıkları bir ifade biçimi. Göz teması yok. Giysileri ve ifadesiyle, çağdaş ve kadınsı düşüncenin içinde. Alice'in, onun vizyonunu desteklemesini ister bir biçimde oturuyor ve geleceğe bakar görünüyor.



Abdul Rahman, 1964

 
'Her şeyin tüm teorisini biliyorum,' dedi Alice Neel, 'ben resmederken, resmettiğim ve benim aramda oluşan bağdan başka şey düşünmüyorum.' Abdul Rahman, Neel tarafından birden çok kez resmedilmiş bir taksi şoförü. Alice'in erkek portrelerinde o kadar güçlü olan şey, erotik unsurlardan çekinmediği. Bu resimde ortaya çıkan şey, bakışlarına cevap arayan erkek figürüdür.



 
Alice Neel’in sanatı, dürüstlükle karakterize olmuş bir sanattır. Canlı renkler arasında değişen Neel'in resim çalışmaları, annelerin ve bebeklerin resimleri, yakın bağları hakkındaki derin anlayışını ortaya koyarken, yaşlılarla ilgili tasvirleri, yaşlılık döneminde vücut ve zihinde meydana gelen değişimler için izleyicinin sanatına empatiyle yaklaşmasını sağlıyor. Az sayıda yirminci yüzyıl sanatçısı yaşam döngüsünü Alice Neel gibi bir bakış açısıyla belgelemişlerdir. Sergi 29 Temmuz’a kadar Victoria Miro’da görülebilir.
 
 


En Çok Okunanlar

Bizi Whatsapp'ta takip edin